NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-02
Skrivet av: Gunilla Johansson skrivet 2006-11-02, 01:27
Jag måste säga att de begravningar jag varit på när då yngre medlemmar ur Svenska kyrkan begravts, så har jag inte sett något som helst lidande från prästen vid de musikval som gjorts.  
 
Grannens sons högsta önskan är att bli präst (19 År) och jag tror att han skulle passa ypperligt som det, han är djupt troende samtidigt som han är oerhört musikalisk. Han lyssnar på ett brett spann när det gäller musik, han har även fungerat som ett oerhört stöd, till de ungdomar som den senaste tiden sökt sig till kyrkan på grund av tre unga flickors allt för tidiga död, inom ett par månader. Det finns yngre troende som inte ens skulle komma på tanken att välja någon av min förfaders psalmer i första hand (har Jesper Svedberg som förfader, vars psalmer än idag ingår i psalmboken).  
 
Hela kyrkan blir yngre för innebär det inte att tron är mindre stark. De präster som tar illa upp av Cd-musik och den avlidnes/anhörigas sista önskan om musik tror jag är ganska få, däremot har jag stött på fler problem att få fram någon som vill vara kantor vid dessa nymodiga begravningar/bröllop. De flesta kyrkor har oftast tillgång till piano eller en liten orgel så det har löst sig ändå. Det kanske sker en generationsväxling även där.
 
För kyrkan förändras, och min uppfattning är att desto stelare/tyngre och sorgsnare predikan, desto mindre besökare. Medan den som kan förmedla Guds ord på många olika sätt har lättare att dra till sig de yngre troende. Det blir en insikt i att Guds ord behöver inte vara lika med en tråkig och i många fall oförstålig tung predikan.
 
Jag är nog uppvuxen med helt fantastiska präster, för vad de än gjorde, så förkunnade de Guds ord på ett härligt sätt, det var spännande att lyssna.  
 
De sista bröllopen/begravningarna jag bevistat har också där funnits helt fantastiska präster. Min vänninas bror älskade kubbspel, så min dåvarande sambo gjorde ett i miniatyr som vi fyllde med blommor och som följde honom hela vägen till minneslunden (som aska).
 
Kyrkan och de som arbetar inom kyrkan har också föryngrats, men jag tror inte tron har förändrats. Den kanske bara förmedlas mer lättförstålig nu.
 
Mvh
 
Gunilla