NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-02
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2006-11-02, 00:31
Jag tror att det typiskt svenska ligger på ett annat plan än på det som en del vill försvara med näbbar och klor här. Det handlar inte om ifall vi släpper in nya löjliga traditioner från USA, eller inte.
Jag tor att svenskheten finns i folkkaraktären, och är helt övertygad om att vi skulle känna igen oss ganska mycket om vi klev in i en tidsmaskin och klev ut i gångna tidsåldrar. Jag är t.o.m. övertygad om att vi snabbt skulle smälta in i dessa samhällen av forna svenskar och förstå att det vi är nu, har vi fått ärva efter många generationer före oss.
Vårt sätt att leva är uråldrigt. Vårt sätt att lösa konflikter, vårt sätt att lösa problem, känns igen i generation efter generation. Det kan vi själva konstatera när vi ger oss in i gamla arkivhandlingar. Vi känner igen oss i människorna, orden, namnen...
Det är nog där det svenska sitter, det som skiljer oss från andra folk. Res tusen år tillbaka i tiden, och du stöter på samma sätt att ta beslut, samma vardagsbekymmer. Hur kan man veta det. Tja, titta på en islänning, som levt i sin lilla ö ungefär den tiden, kolla in hur de lever och resonerar, hur de pratar och hur de löser sina problem. Inte så olikt vårt sätt. Där har vi spegeln.
De har inte påverkats av vårt liv sedan de for till Island. De var sådana när de kom dit. Som vi. Spåren efter det nordiska kynnet finns överallt i vår omvärld, och skvallrar om att vi inte förändrats särskilt mycket. I Skottland finns en stad som heter Dingwall (Tingvalla), där nordmän höll ting för länge sedan. Finns liknande keltiska spår? Höll de ting?
Det är alltså inte de yttre kännetecknen som ska räknas i vad som karakteriserar en nation, utan de inre. Var nöjda med det!