NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-02
Skrivet av: Annki Roos skrivet 2006-11-01, 23:05
Tja, att måla krumelurer på olika ting görs överallt. Fast att måla krumelurer på just dalahästen görs väl i alla fall inte världen över? I alla fall inte från början.
 
Själv är jag en sån där tråkig människa som inte håller hårt på någon tradition. Inte ens födelsedagar och julaftnar, utom för barnen förstås. De ska få ha sina födelsedagar och jular och allt vad det är. Är nog lite på samma spår som Ulf Sawert där, umgås bör man kunna göra ändå. Tycker det är mycket mysigare att träffas en helt vanlig dag/kväll och umgås än att fara runt som ett jehu till jul för att sen vara helt slut lagom till julmiddagen. Det har jag sett hända alltför ofta för att tycka att det är särskilt mysigt.  
 
För att inte prata om alla dessa onödiga och ofta dyra julklappar. Huvva. Hemma hos mig är det barnen som får julklappar. Vi vuxna klarar oss ändå anser jag. Vi kan köpa det vi behöver när vi behöver det. Till barnen behöver man heller inte köpa så där jättedyra grejer. Det är nästan roligare för dem att få många klappar att öppna.  
 
Morsdag och farsdag är en annan sak jag inte förstår mig på. Ser man på reklamen kan man ju undra vem som ska köpa dessa dyra mor/farsdagspresenter. Varför presenter överhuvudtaget? Räcker det inte med en kopp kaffe på sängen? Eller som min son gjorde till mig när han var en liten grabb. Han gjorde kaffe och skulle fixa till en semla fick han för sig. Han tog då en småfranska och la vispad grädde i . Detta gjorde han helt själv så det var bara att äta gräddfranskan, vilket jag gjorde för han hade varit så duktig och tanken var ju alldeles rätt egentligen om man tänker på hur en semla ser ut.
 
Ja jag vet, jag är urtråkig vad gäller traditioner. Fast en sak är ju bra med det........i alla fall tycker min sambo det, för han behöver aldrig oroa sig över att han glömmer bort någon speciell dag och få utskällning för att han inte kommer hem med blommor och blader. Jag tar hellre en blomma en helt vanlig dag utan någon speciell anledning.  
 
Gustav Adolfsbakelsen finns väl runt om i landet numer? Första gången jag hörde talas om den var från min mamma som är från Göteborg.
 
Surströmmingen kan väl inte vara något vanligt förekommande i andra länder? Det är ju rutten fisk som luktar prut (ursäkta mig alla som gillar denna illaluktande sak). Jag har då aldrig stött på surströmmingen någonstans mer än i Sverige.  
 
Hallowen förstår jag mig inte på alls. Men om barn tycker det är kul så är det helt ok. Har inte sett så mycket av Hallowen mer än att det säljs en del saker i affärerna. Utom en gång då det ringde på dörren och jag, bärande på min yngsta dotter, öppnade dörren och två smågrabbar med hemska masker stod där. De hann aldrig säga ett ord för dottern började gallskrika. Hon blev jätterädd men räddare blev nog grabbarna . De for iväg som blixten.  
 
Passar på att tycka lite om detta med vad som passar sig att sjunga i kyrkan vid en begravning. Där anser jag att det som den döde önskat sig och de anhöriga vill, oavsett vilken låt det är, passar sig. Inte tror jag att en högre makt skulle ha något emot det. Föresten, hur vet vi små varelser här nere på jorden, vad högre makt anser vara passande? Har han någon åsikt om det så måste han vara rätt ombytlig eftersom en begravning är olika på olika ställen i världen. Tänk bara på New Orleans (stavas det så?) där kistan dras av hästar och före dansar  massor med musikanter fram och spelar lite jazzbetonad glad musik. Nä, nog är det en cermoni som de inblandade måste få bestämma hur de vill ha det. Det borde inte en kyrkans man lägga sig i. Tycker allt som Eivor där.
 
Jaha, det var lite av mina funderingar kring det ovan skrivna. Jo en sak till, detta med amerikavän eller inte. Det förstår jag inte heller. Är man amerikafientlig om man anser att vissa saker de har inte är så roliga och tvärtom? Själv är jag rätt ointresserad av landet i fråga, förutom indianerna för de har ju bott där rätt länge. Jag har varit där, fast bara i New York och Florida och det var jättetrevligt, inte tu tal om det. Fast artigheten och gästfriheten finns på så många andra ställen runt om i världen. Att vi svenskar ibland stänger om oss beror inte på att vi är ogästvänliga, bara lite blyga och uppfostrade på så sätt. Tänker man på hur (på många ställen)glest det är mellan gårdarna så är det inte underligt heller.  
 
Nä, nu ska jag sluta. Oj oj, så det blir när jag väl kommer igång. Tycker ni att jag bara babblar på? Tänk då på min stackars familj som har mig runt sig varje dag . De har skavsår i öronen allihop.  
 
Sov gott allihop och dröm fina drömmar. Hoppas ni inte har snöat in allihop. Här snöade det något hemskt igår.
 
Annki