NULL Skriv ut sidan - Generation - hur långt är det?

Anbytarforum

Titel: Generation - hur långt är det?
Skrivet av: Petter Johansson skrivet 2000-10-02, 11:14
Jag gör nu inga anspråk på att denna är vetenskaplig. Jag har använt mig av mina egna antavlor, Svenska Antavlor grön 9-10 samt blå 1-8 och slutligen en kollegas antavlor. Dessutom har jag använt Tage Danielssons antavla som presenterades i Årsboken -96 om jag inte minns fel. Själv har jag mina förfäder i Västergötland och Halland, min kollega har anorna i Västergötland och Dalsland. Jag har undersökt från 1700-talet och bakåt då de senare generationerna ofta har något kortare mellanrum. Det riskabla är dödboksåldrarna som gäller för de flesta döda i början av 1700-talet och tidigare och därför har jag uteslutit även dessa i de flesta fall. Det riskabla är att om man har två personer födda exvis 1720 och den enes föräldrar står med i födelseboken, låt oss säga 1693 och 1698 och den andres föräldrar är äldre och endast står med i dödboken t ex 1732 och 1744 och där uppges vara 60 respektive 70 år, så kan man använda de säkra uppgifterna, den ena personens föräldrars ålder, men inte den andra personens föräldrars. Därmed överrepresenteras korta generationer. Detta har jag i möjlagste mån sökt kompensera genom godtyckligt bortplockande av sådana äldre korta generationer där äldre längre generationer inte kan fixeras.