NULL Skriv ut sidan - Genealogisk Ungdom på nytt?

Anbytarforum

Titel: Genealogisk Ungdom på nytt?
Skrivet av: Maria Winnem skrivet 2003-03-20, 13:49
Vad tyst det blev här.
 
Iallafall, mitt intresse började så smått för ca 9 år sedan då jag fick ett släktträd i födelsedagspresent. Det fanns luckor i trädet och jag blev nyfiken.
 
Hos mina morföräldrar fanns gamla fotografier som jag tittade på varje gång jag var där. Idag har jag fått dem av dem.
 
Sedan dess har jag forskat lite till och från under åren. Det var farfar som höll på mest och han delade gärna med sig. Numera har han lagt det på hyllan. Dock fick jag följa med honom till Riksarkivet i Uppsala en gång.
 
Men så tog det fart på allvar i oktober förra året efter ett besök i Vällingby centrum där det satt två herrar som svarade på frågor om släktforskning. Fick ett papper med tips om länkar. En länk ledde hit.
 
Idag är jag 19 år och är en glad amatör. Hitills har jag blivit väl bemött av de lite mer erfarna forskarna. Tack för det . Och jag har hjälpt till så gott jag kunnat.
 
Jag bor i Stockholm och kan ta mig till Stadsarkivet. Dock har jag själv ingen nytta av att söka där eftersom släkten numera utspridd i landet. Från Småland upp till Hälsingland. Dock har min pappa lovat mig att ta med mig till Riksarkivet någon dag i vår.
 
Jag har lyckats få vänner och bekanta intresserade. Tipsade om denna sida.
 
Mitt mål är att inte få fram namn och datum (även om det kanske blir så på de flesta) utan yrken, levnadsöden m.m.
 
Det skulle nog vara trevligt med en förening för unga släktforskare men själv känner jag inget direkt behov.