NULL Skriv ut sidan - Genealogisk Ungdom på nytt?

Anbytarforum

Titel: Genealogisk Ungdom på nytt?
Skrivet av: Johan Lövenhielm skrivet 2001-08-26, 17:35
Hejsan alla entuaster, min släkt är utspridd över hela Sverige, men då jag för närvarande är studerande vid Umeå univeritet, så har jag endast tillgång till Norrlands kyrkböcker(gävleborg till Haparanda). Och som Fattig student är kanske ett brinnande intresse för sina rötter inte det bästa, då kostnaderna blir förödande om man börjar beställa från SVAR. Men då jag fann era tankar om samarbete ungdomar emellan, så väcktes en välvillig ide hos mig själv, att kanske byta tjänster emellan de olika länen. Så har ni problem med era norrlanska anor så hör av er till mig. Själv har jag främst intresse av utbyte av material från Stockholm, Göteborg och Karlstad med omnejd. Har erfarenhet av kyrkböcker,domböcker,småprotokoll, bouppteckningar, fångrullar,resolutioner, med mera. Mitt främsta intresse är egentligen det som finns att berätta kring var person, och då börjar man kanske närma sig etnologi mera än genealogi. Har dessutom samlat fotografier i flera år, och på min mormors sida som har sin härkomst härifrån Umeå Stad, finns bilder från ca 1860 och framåt. Så foton är något jag verkligen råder att så tidigt som möjligt börja leta, för det gör forskningen mera levande. Så nu har jag skrivet några rader om mig själv och mina mål, och jag hoppas att någon finner intresse av utbyte av material.
Johan, 24 år