NULL Skriv ut sidan - Djup, bredd eller innehåll ?

Anbytarforum

Titel: Djup, bredd eller innehåll ?
Skrivet av: Alf Helin skrivet 2006-02-25, 13:50
Måste berätta vad jag svarar de som frågar hur långt tillbaka i tiden jag kommit:

- Jo jag är i rakt snedstigande led släkt med Gustav Vasa!

Frågar de vidare får de reda på att en anfder var med i Stenbocks undsättningsarm? till Karl XII:s husarrest i Bender och han blev tillfångatagen i Tönningen. Hans bror var gift med en dam som kom från adlig släkt och i slutet så var det Viginia Eriksdotter som var hennes anmoder och sedan är det inte långt till Gustav den förste.

Så här långt brukar intresset för mitt s.k. forskande ha avtagit.

Är en glad amatör som fått ihop en hel del och det mest intressanta och roliga blir ju när man får så att säga kött på benen på de sedan länge döda. Det är ju inte bara namn och årtal man söker utan man lär sig ju en massa under tiden man söker.

Som nu har jag hjälpt min kompis och hittade en anfader till honom som var satt i husarrest för häxeri men som inte hann dömas för han dog av ålderdom.

Man ser kanske en anteckning i dödboken att den människan blev ihjälslagen och reagerar på uttryckssättet för det var inte mord. Man skrev så då han fick en bjälke i huvudet och dog av det. Inget konstigt men i dag skulle man väl knappast skriva så?

Just nu håller jag på och läser en massa om lotsar och lotsverksamhet något som jag tidigare inte hade en blekaste aning om hur det fungerade.

En gång släktsökare och man har livstidsarbete men samtidigt väldigt trevligt på vägen.