NULL Skriv ut sidan - Djup, bredd eller innehåll ?

Anbytarforum

Titel: Djup, bredd eller innehåll ?
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2006-02-24, 12:01
Även om detta ämne berörts eller hyperventilerats () tidigare, så är ju frågan ändå intressant, ofta förekommande och av så allmän karaktär att den knappast lär bli färdigdiskuterad. Tack Bengt Gran för din fina inledning!  

Jag tycker inte att det ena behöver utesluta det andra! Självklart är det intressantare för mig att finna min mormors farfars föräldrar, (vilka sorgligt nog, för mig o de efterlevande, är anomyma i barnhusets rullor, men det hade väl ett värde för modern att kunna förbli anomym, sånär som på att hon var 25 år och födde sitt andra barn och hade gott om bröstmjölk och att gossebarnet var friskt) och få veta så mycket som möjligt om anor och annan släkt, än att slå rekord, men det skänker mig ändå efter 16 års släktforskande en barnslig lycka att få reda ännu en ana! Troligen för att det ger mig möjligheten att få reda på något mer om dennes liv. Varför man vill veta det är ju en intressant fråga i sig, men det är ju nyfikenhet och det roar mig högeliga, och det räcker väl. Bara jag inte (alltför mycket?) försummar att leva i nuet också, vilket jag ibland kan få lite dåligt samvete för inför såväl mig själv, som familj, släkt och samhället i övrigt. Men det uppvägs snabbt och lätt av tanken på allt annat onödigt jag kunde ha ägnat mig åt, och som inte gett mig samma glädje och som inte lämnat något som helst bestående värde efter sig, vare sig för mig eller andra!