NULL Skriv ut sidan - Djup, bredd eller innehåll ?

Anbytarforum

Titel: Djup, bredd eller innehåll ?
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2006-02-23, 19:05
Det här har varit uppe till diskussion förr, en, två, ja kanske fler gånger, man har väl då kommit fram till att det finns väl olika anledningar till varför man släktforskar.

Jag tror att man ställer frågan till en som berättar att han/hon släktforskar utifrån vad man själv är intresserad av. Jag själv skulle nog ställa frågan var kommer din släkt ifrån, andra skulle fråga hur långt har du kommit och någon annan skulle fråga om du funnit något intressant.

Jag började också släktforska för 20 år sedan och allt gick i en rasande fart. Jag hade också tur med att alla fäder fanns på plats, ingen fader okänd.

Vid ett tillfälle när jag satt i släktforsknings rummet frågade några äldre, erfarna (inom släktforskningen alltså :-) ) herrar mig hur långt jag hade kommit. Så långt man kan komma, svarade jag, varvid de höjde på ögonbrynen och sa Jasså. Man såg hur imponerad de blev. Jag insåg att jag borde ha tillagt, så långt man kan komma med husförhörslängderna d v s till 1700 talets början.

Jag måste erkänna att jag blir lite irriterad av frågan Hur långt har du kommit?, därför det är inte så viktigt för mig, men kan numera förstå att vissa tycker det är jätteviktigt, som någon slags stafett.

Ann-Mari Bäckman