NULL Skriv ut sidan - Djup, bredd eller innehåll ?

Anbytarforum

Titel: Djup, bredd eller innehåll ?
Skrivet av: Karin Ekeroth skrivet 2006-02-23, 18:39
Hej Bengt och Arne!
Mitt intresse för släktforskning vaknade när jag grävde fram min mofars första brev till den flicka han sedermera gifte sig med. Det finns fler brev, men inte en hel samling. Brevet var från 1903. Han studerade i Lund och hon gick som sjuksköterskeelev på Karlskrona lasarett. Han skickar i smyg böcker till henne med order om att inte låta någon se dem. Hjalmar Söderberg osv.

Detta var i slutet av 1980-talet och jag blev fast. Jag satt mängder av timmar vid läsapparat och läste kort från SVAR. Roligt var det och då drevs jag nog av att nå så långt bak som möjligt. Jag stötte på en Livgrenadiär som dog på Malmö fasting av skörbjugg och jag trodde i min enfald att det hade något med soldatyrket att göra tills jag insåg att han satt där för andra resans stöld. Då blev jag intresserad av människorna bakom årtalen. Han efterlämnade hustru och sex minderåriga barn. Samma år som han dör skriver en prästana att ovanligt många fångar har dött av skörbjugg på slottsfängelset i Landskrona där han var präst. Sånt gör forskningen riktigt intressant!

På den vägen är det. Det är numera innehållet som är viktigast för mig. Jag har gjort tre släktforskningsresor i Sverige för att se på miljöer där de gamla har verkat. Just nu planerar jag en resa där jag kan besöka arkiv för att få reda på mer an kyrkoböcker kan ge. Eftersom jag bor på en liten ort i Dalsland nöjer jag mig med genline och anbytarforum till vardags och lägger upp planer för en arkivresa till sommaren.  

Så känner jag och jag uppmuntrar fler att släktforska.

Hälsningar, Karin