NULL Skriv ut sidan - Djup, bredd eller innehåll ?

Anbytarforum

Titel: Djup, bredd eller innehåll ?
Skrivet av: Bengt Gran skrivet 2006-02-23, 16:44
Varje person som får reda på att jag ägnar mig åt släktforskning,  ställer utan undantag frågan: hur långt tillbaka har du kommit?
Ingen frågar vad min morfars far jobbade med eller hur många barn min farmors farmor födde. Jag brukar vara lite besvärlig och svara: det varierar. Jag begriper visserligen att det är rekordet som avses med frågan, men på sätt och vis skulle man lika gärna kunna svara med sitt sämsta resultat.

Jag började släktforska för över 20 år sedan. Genom en av min farmors anor har jag kommit till Hedenhös, men jag har ännu ingen aning om vem min farfars far är.  

Vad är viktigast: djup, bredd eller innehåll? Skulle jag tvingas svara finge det nog bli innehållet, därefter bredden och sist djupet. Jag skulle gladeligen offra alla de tjusiga medeltida anorna mot att få veta vem som var min pappas farfar. Jag upplever medeltida kungliga anor som synnerligen abstrakta. Det är så långt tillbaka i tiden och personerna är så officiella att det blir tämligen svårt att känna någon samhörighet med dem. Dessutom gissar jag att de flesta, eller åtminstone väldigt många, av dagens medborgare har en liknande härstamning. Allt som krävs är - som i mitt fall - ett litet snedsteg av en adelsyngling. Det är med andra ord vare sig originellt eller märkvärdigt.

Idealet är naturligtvis att alla tre kriterier är uppfyllda, men därtill är i alla fall mitt liv för kort. Därför prioriterar jag numera personhistoria och lokalhistoria och bryr mig inte längre så mycket om att komma långt tillbaka eller att samla på anor.

Vad tycker ni?