NULL Skriv ut sidan - Din Släktsaga

Anbytarforum

Titel: Din Släktsaga
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2003-11-27, 15:50
Va bra att du tog mig på orden Stefan Lejon, så har vi något att diskutera. En utgångspunkt som att serien är totalt misslyckad bör ju rimligen betyda att man tycker det bästa vore att serien aldrig blivit sänd, och det hoppas jag inte du menar!  
 
Jag ska gärna ge dig rätt i att inte alla avsnitt varit lika intressanta, några har känts lite långt från ämnet, men så är det som Eivor påpekar; olika människor har olika utgångspunkt och förväntningar. Och det är väl där kärnan ligger. Om en halv miljon tittare i snitt(?) är dåligt eller bra vil jag inte ha någon mening om, det låter i mina öron som om programmet träffat en stor grupp tittare. Hur många människor släktforskar aktivt i Sverige, någon som vet?
 
Några av de historier jag tycker varit bäst är Joel barnhemsbarn, Arsenik och fosfor, Utländskan i Rosengård och Hos fotografen 1905. Och på en punkt är jag helt enig med Stefan Lejon, websidorna ger mycket bra i tillägg, bakgrundsinformation till historierna, goda länkar, litteraturtips och också en hel del konkreta tips hur man kan starta med sin egen släktsaga.
 
På en annan punkt tror jag Stefan Lejon helt missförstått vad jag sa; att serien kan inspirera till att presentera resultaten av ens forskning på ett intresseväckande sätt. Hur man skall gå vidare med själva forskningen har jag aldrig trott jag skulle få lära mig i den här serien.
 
Jag märker ju att när man slänger upp en antavla med några hundra namn på bordet är det många som ramlar av lasset, men om man berättar historien om den sextonåriga flickan som reser ensam till Amerika och vad som hände sen är alla med och vill veta mer.
 
Kvaliteten på själva forskningen ställer vi nog alla i detta forum höga krav på, men presentationen kan vara så mycket.