NULL Skriv ut sidan - De """"främsta"""" adelsätterna

Anbytarforum

Titel: De """"främsta"""" adelsätterna
Skrivet av: Jan Böhme skrivet 2005-12-09, 16:51
Jag passerade förbi en gammal diskussion, och insåg att jag hade svar som inte hade givits tidigare, så jag kommer långt i efterhand, om någon fortfarande är intresserad.
 
Ralf frågar När upphöjdes t.ex. någon som inte tillhör den kungliga familjen till de högre adliga värdigheterna i Storbritannien?
 
Svaret är att det beror på vad man menar med högre. Den senast kreerade hertigen som inte tillhörde kungahuset var James Duff, earl av Fife, som blev hertig av Fife år 1900. Men det blev han för att han hade gift sig med Louise, the Princess Royal, dotter till Edvard VII, så det hade med kungahuset att göra i alla fall.  
 
Den senaste kreerade hertigen som varken tillhörde kungahuset eller stod i begrepp att gifta in sig i det var Hugh Lupus Grosvenor, markis av Westminster, blev hertig av Westminster 1874.
 
Men det var faktiskt en helt icke-kunglig hertig på tapeten så sent som 1955. Då hade nämligen Winston Churchill, efter att ha avgått från sin sista premiärministerperiod, blivit erbjuden, och tackat ja till, att bli kreerad till hertig av London. Churchills son, Randolph Churchill, som inbillade sig att också han var ett ämne till en stor politiker, lyckades dock övertala fadern att ändra sig och tacka nej.  
 
(Som pär hade inte Randolph Churchill kunnat sitta i underhuset, vilket då som nu var ett måste för att kunna bli partiledare. Skämtet är bara att när fadern slutligen dog, så hade 1963 års Peerage Act gjort det möjligt för en pär att personligen avsäga sig sin pärtitel - just för att kunna sitta i underhuset. Och Randolph Churchill var aldrig i närheten av några ministerposter överhuvud, långt mindre något partiledareskap.)
 
Det här blev långt. Om någon vill veta hur det är med markiser och earlar, så får ni be om det specifikt i diskussionen...