NULL Skriv ut sidan - De """"främsta"""" adelsätterna

Anbytarforum

Titel: De """"främsta"""" adelsätterna
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2005-03-13, 16:07
Jag ger nu här en lista på några av de främsta adelsätterna i Europa under så kallad kunglig nivå:
 
MEDIATISERADE DYNASTIER:
 
De furstliga dynastierna Hohenlohe
Bland annat annat den Grevliga ätten, Lewenhaupt, nr 2 har under 1600-talet gift sig in i denna släkt. Bland annat den svenska kungens mormors mormor var av denna släkt. Hon hette Prinzessin Adelheid zu Hohenlohe-Langenburg (född på slottet Langenburg den 20 juli 1835. Död i Dresden den 25 januari 1900).
 
Den grevliga dynastin Königsegg
 
Den furstliga dynastin Windisch-Graetz
 
Den världskända furstliga dynastin Thurn und Taxis
 
NÅGRA AV DE FRÄMSTA ADELSÄTTERNA I EUROPA
 
Alba de Tormes
Se ovan, mitt förra inlägg
 
Bagration
Egentligen är de på så kallad kunglig nivå men har  inte regerat sedan början av 1800-talet. Det är därför som den svenska kungens brylling (som vi finlandssvenskar kallar det) Grand Duchess MARIA of Russia är det nuvarande överhuvudet för den kejserliga dynastin Romanov. Hennes mamma är ju Princess Leonida Bagration of Muchrani och kusinen  Prince George Bagration of Muchrani eller Don Jorge Bagration-Mukhranski som han själv skriver sig är överhuvud för den kungliga dynastin i Georgien. Vad jag förstått så är han god vän med den spanska kungen och bosatt i Marbella (Costa del Sol) i Spanien. Det är han som i teorin i dag skulle vara kung i Georgien.
 
Franco
Duquesa de Franco är enda barn och dotter till Generalissimo Francisco Franco y Bahamonde!
 
Borghese
De från renässansen och barokens Italien så väldigt välkända släkterna.
 
Hoppas någon kan kommentera detta!