NULL Skriv ut sidan - De """"främsta"""" adelsätterna

Anbytarforum

Titel: De """"främsta"""" adelsätterna
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2005-03-10, 21:51
Hej!
 
Jag anser att detta är en tämligen intressant fråga. Det jag däremot inte helt kan förstå är vad du menar med att detta är någonting som endast är förknippat med någonting som inte längre gäller. Personligen anser jag att detta gäller fortfarande i mycket hög grad i VISSA officiella sammanhang men inte med t.ex. det vanliga livet.
 
Ta fast som exempel Riddarhuset och dess samankomster. Då det är adelsmöten sitter grevarna, friherrarna och adelsmännen på vissa ställen. Det är då frågan om rangordning. Åtminstone i Finland sitter grevarna längst fram och har bästa plats medan huvudmannen för den nyaste adliga ätten sitter längst bak i det bortre hörnet. Samma gäller t.ex. sittplatserna i kyrkan då det är vigsel mellan kungliga personer eller under middagen efteråt. Desto finare släkt desto närmare sitter man.
 
I Sverige kan endast de på Riddarhuset introducerade ätterna delta i adelsmötena. Således är det den äldsta grevliga ättens huvudman eller någon annan närastående person som inleder mötet och har den finaste platsen. Därmed är det den Grevliga ätten, Lewenhaupt, nr 2 som anses vara den främsta introducerade ätten i Sverige. Den hertigliga ätten FOUCH? D'OTRANTE är däremot inte introducerad på Sveriges Riddarhus. Den är bara bosatt i Sverige. Det är ju frågan om en fransk hertigätt inte en svensk (fastän de har varit bosatta i Sverige under en lång tid redan).
 
Förutom den hertigsläkt som du har nämnt lever i Sverige även medlemmar av världskända utländska dynastier:
 
Den suveräna Kejserliga Dynastin von Habsburg
 
Den suveräna Furstliga Dynastin von und zu Liechtenstein
 
 
Denna suveräna mediatiserade dynasti:
 
Den mediatiserade suveräna Furstliga Dynastin zu Erbach-Schönberg
 
 
Dessa utländska högadliga ätter:
 
Den Furstliga ätten Czartoryski (en furstlig gren av den litauisk-polska världskända Dynastin Jagello som bland annat givit Sverige en drottning.)
 
Grevliga ätten Henckel von Donnersmarck (Släktens huvudman är F?rst Henckel von Donnersmarck men han är inte bosatt i Sverige)