NULL Skriv ut sidan - De """"främsta"""" adelsätterna

Anbytarforum

Titel: De """"främsta"""" adelsätterna
Skrivet av: Erik P. O. Berggren skrivet 2005-03-09, 22:48
Jag vill börja med att skriva att jag skulle bli väldigt tacksam om de som skrev vidare under denna rubrik enbart höll sig till att svara på frågan och höll sig ifrån kommentarer om elitforskning, tunnelseende, segregerande etc. etc.
 
Under tidigare århundraden har människor vid exempelvis middagar vis olika tillfällen blivit placerade i en viss rangskala där den med finast namn, mest pengar eller bäst kontakter fick platsen närmast värden eller liknande. Vid adelsmöten så öppnade en Brahe och inte en Lewenhaupt som idag eftersom Brahe var n:o 1 bland Grevliga ätter.
Jag vill nu veta hur man med dåtidens syn skulle se på dagens samhälle. Skulle Lewenhaupt vara främsta adliga ätten eller är det Hertigätten d'Otrante?
Hur ser det ut i övriga länder?
Vem/vilken är Storbritannines främste (uttrycket måste tyvärr användas för att klargöra) adelsman(adelsätt?
Vem/vilken är Frankrikes? Spaniens? Italiens? Tysklands? Danmarks? Norges? Finlands? (är det exempelvis Grevliga ätten Creutz n:o 1?)
Jag vet inte hur många av de främsta ätterna som är kungliga  och många vill säkert säga att de regerande Kungahusen är de främsta adliga ätterna - jag säger inte emot eftersom jag eftersträvar svar.
 
Se det ur det perspektiv som var mycket mer för några hundra år sedan. The Duke of Marlborough fick ju sitta närmare Konungen av England än vad The Lord of Duffus fick.
 
Frågan är lite svår att formulera eftersom jag vill undvika segregering och möjligheten att kunna bli beskylld för att rota i saker vilka inte längre är aktuella.  
 
Jag vill veta vilka adelsmän/kvinnor som titelmässigt är de främsta.  
Jag anser självfallet att alla människor är lika mycket värda men min nyfikhet driver mig till att fråga vilka som titulärmässigt skulle kunna betraktas som främst. Vilka skulle få sitta på finare stolar än en andra om tiden var 1600/1700-talet? (Utgå ifrån att de som finns idag även fanns då).
 
Med vänliga hälsningar och en förhoppning på intressanta svar
Erik P. O. Berggren
 
(P. S. Om någon ändå önskar kommentera min fråga med något annat än ett svar eller en fråga angående vad jag menar  
så ser jag heller att Ni mailar mig och meddelar mig Er ståndpunkt i frågan, eventuella stavfel etc. istället för att skriva detta här då detta enbart stör övriga läsare D.S.)