NULL Skriv ut sidan - Dato-orden i.st.f. bogstavorden ??

Anbytarforum

Titel: Dato-orden i.st.f. bogstavorden ??
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2005-08-13, 09:22
1) Jag tycker inte att något äldre ska tas bort härifrån Anbytarforum, och ABSOLUT inte något med konkreta släktfrågor med namn på person och/eller plats nämnda.  
Om det inte råder platsbrist, men det kan väl ändå inte vara möjligt i dessa datatider, som dessutom snabbt förbättras vad gäller minneskapacitet.
 
Fördelen med Rötters beständighet är ju att det finns kvar och är elektroniskt sökbart!!! Något som inte alla andra utmärkta skrifter om släktforskning är, men det betyder ju inte att alla dessa gamla böcker o tidskrifter med dess efterlysningar är ointressanta o bör rensas ut och brännas bara för att de är gamla!  
 
Gamla efterlysningar kan därför ge kontakter eller ledtrådar och t o m lösningar låååångt efter att de ställts, vilket ju Linus tydligt visat exempel på ovan!
 
2) Återstår problemet med överskådligheten och sökbarheten. Några synpunkter och förslag:
 
a) Efterlysningar kan mycket oftare vara placerade under socknar! Eftersom jag initierade förslaget om att Anbytarforum skulle vara indelat i socknar, så tycker jag att det skulle vara bra om så många diskussioner som möjligt fördes där! Däremot att i efterhand lägga om de gamla efterlysningarna verkar vara ett ogörligt hästjobb! (Fast det är ju många släktforskarvänner som gör sådana hela tiden, i och för sig...)
 
b) Det leder då till förslaget att den Läshjälp som innehåller frågor som rör en socken borde ligga under den!  
 
För att lättast få bästa möjliga hjälp av de som är insatta i församlingens forskning eller de som känner till socknen och de som bor i församlingen nu!
 
c) Det borde vara möjligt att göra en sökning bara i en viss sockendiskussion! Är det kanske det redan idag? Annars borde den möjligheten införas!
(Jag försökte söka en person med ett vanligt namn i ett sockennamn som det fanns flera av och det tog tid innan jag fann något som jag sökte! Men det kanske berodde på att jag inte sökte på bästa sätt?)
 
d) Först låter en tidsindelning lite bökig, men med tanke på mina egna erfarenheter, så måste jag lite motvilligt erkänna att det vore lockande att dela in, särskilt de stora, sockendiskussionerna i två delar med brytpunkt ca 1800, för att skilja på de olika typerna av frågor som då brukar uppkomma.  
 
Fast blir det ändå inte väldigt krångligt och ännu mer oöverblickbart att att ordna det så? Många frågor o diskussioner går väl över flera generationer och över den tidsgränsen, fram och tillbaka?
 
Nej, slutsatsen blir nog att det är bäst att behålla hela sockendiskussionen samlad. Eller?
 
3) Fungerar sökbarheten och överblickbarheten och forskarkontakten bättre i de olika Landskaps-Röttrer som numera finns? Eller blir det ett sammelsurium av efterlysingar som staplas på varandra där också? Vill minnas att det var så på t ex Dala-Rötter, när jag ställde några frågor där tidigare, men det kanske är ändrat, så att det är uppdelat i socknar där också numera?