NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-10
Skrivet av: Nils Antonsson skrivet 2005-11-10, 11:28
Björn,  vi har ingen anledning att slå oss på storsvenska bröst och hävda att vi är så mycket bättre i svenska medier än Flashback på Internet under engelsk jurisdiktion, där du riskerar bli stämd om du gör legala övertramp. I Sverige förbjuds-hindras du FORMELLT av samhället, eller via komplicerade juridiska regelverk, som inte ens jurister kan se konsekvenserna av, att yttra dig i olämpliga frågor. Denna huvudregel har nu via PUL och Datainspektionen drabbat Anbytarforum.
 
Vi är många som med oro ser den svenska rättsstaten förfalla. Vissa av oss försöker begränsa skadorna genom de lagliga medel vi har (men med begränsad framgång). En kollega (läs: en svensk människorättsaktivist) har engagerat sig  i ett dagsaktuellt fall om dagens svenska rättslöshet, för de som drabbas. Visst kränks även svenskars rättigheter på grova sätt, i Sverige utan några straff för de som gör kränkningarna överhuvud (t ex Datainspektionen), de skyddas av andra speciallagar. I Sverige är det till och med svårt att diskutera dessa pågående övergrepp, annat än i ytterst grava fall som ovan mordfall! Visst tusan publiceras, döms och straffas oskyldiga svenskar på förhand, långt innan polisutredning är klar. Läs texten noga i tidigare länk, men detta är ett av de få fall som når allmän kännedom, för vi svenskar har förbjudits-hindrats använda Internet som media att sprida sådan information, som Flashback i England !
 
Denna debatt om släktforskning är enligt mig i dessa sammanhang bara en liten storm i ett vattenglas. Min erfarenhet av hur svensk lagstiftning fungerar idag, gör att jag rekommenderar att man har reservalternativet utländsk server i tankarna. Kanske behövs det inte, men PUL är bara en liten, liten del av en ständigt pågående svensk process mot allt mera frihetsinskränkande lagstiftning.
 
Utifrån erfarenheter (inom andra rättsområden) är jag ganska pessimistisk i denna fråga om legala möjligheter kringgå PUL, men hoppas som vanligt att jag har fel denna gång.