NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-06
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2005-11-06, 15:28
Jag valde tidigare att inte diskutera anmälningarna till DI och anmälarna, men nu när det är uppe på bordet, så vill jag säga min mening om detta, vilken är delvis dubbel.
 
Jag håller ju som de flesta vet nu inte alls med om DI:s tolkningar av PUL och jag delar inte heller inte anmälarnas syn på faror och risker med Släktforskarbundet CD-utgivningar av Sveriges Befolkning 1970 och 1980. Ej heller ser jag något problem med att levande och döda personer diskuteras här, enligt samma lagar och etiska normer som råder i övriga samhället.
 
Däremot så är det ju bra att för- och nackdelar med dessa företeelser diskuteras öppet och ärligt, såväl här, som överallt annars, (kanske till och med på DI och andra myndighetsnivåer, under förutsättning att de iakttager samma principer som råder i övriga delar av samhället och inte särskiljer internet som medium och inte förbjuder saker som inte borde vara förbjudna och som inte kan prövas rättsligt!)
Vissa avdelningar har ju uppenbart brutit mot såväl PUL som den etiska normen att inte lägga ut namn och privata omständigheter om levande så kallade kändisar och brottslingar. Det kan gott tas bort och bör inte förekomma, om inte den eller de berörda deltar eller godkänner detta! Vad gäller dessa grupper mer än 100-120 år tillbaka kan väl kanske godtas, om några vill ha det kvar?
 
Att diskutera uteslutning av medlemmar som anser att de värnar om andras integritet genom att framföra dessa åsikter och även utnyttja sin demokratiska rätt att anmäla denna sajt till DI och andra myndigheter kan vi ju göra. Det vore ju önskvärt att dessa deltog i debatten och förklarade om det var dessa DI-konsekvenser man avsåg, när man gjorde anmälan, som jag för övrigt tycker skapat en massa onödiga problem, genom att de som anmälde inte accepterar den stora majoritetens beslut, vilket är mycket tråkigt och jobbigt!
 
Men jag vänder mig bestämt emot uteslutning av medlemmar på grund av detta! De har ju inte begått något brott! Snarare försökt att stävja brott, enligt deras åsikt!!!
 
Att tysta demokratiska opinioner med olika hot om uteslutning eller andra olägenheter är totalt förkastligt i en demokrati och sprider sig nu alltmer i såväl privat som offentlig sektor! Inte ska föreningslivet och vårt Släktforskarförbund ta efter dessa dåliga exempel, och särskilt inte i detta fall!
 
(Nu har Windows uteslutit mig från min huvuddator, så nu stundar ett hästjobb att installera om allt på extrahårddisken!!! Hoppas jag blir insläppt efter omformateringen!  
Suck, vilken laddad landning i gamla Svedala! Inte hunnit mata in en enda släkting!
Tur att man har en förstående familj och roliga intressen! Imorgon är det vardagsmåndag igen, hoppas jag! Men allra först väntar familjesöndagsmiddagen. Jag ligger redan efter när det gäller förrätten och oförrätter vill jag ändå slippa! )