NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-06
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2005-11-06, 00:40
Tillbaka till dimman och mörkret från det klara och soliga Lanzarote!  
 
1) Skönt att de döda får nämnas här igen!
 
2) Självklart ska man inte skilja på folk av diskriminerande skäl! Men det kan vara praktiskt att dela upp diskussioner i olika avdelningar. Det kan förstås vara farligt om någon illasinnad person eller grupp missbrukar informationen för kränkande syften!!!
 
 
3) Det verkar dock mest farligt att ha levande släktingar!  
 
Sådana som annars nämns i telefonkataloger, offentliga databaser på skattekontoret, i publicerade släkttavlor, i tidningar, tidskrifter, radio o TV (vare sig de gett sitt godkännande till publicering där eller inte, och där ofta blir avbildade! (Hu så hemskt! OBS! Ironi!))
 
Det finns till och med de som godkänt att man nämner dem på internet. Ja, till och med på Anbytarforum!!!!! Vad ska det bli för straff för dessa? TOTAL CENSUR??? ABSURT!!!
 
4) Dags att starta Anbytarforum 2, Anbytarforum 3, Anbytarforum 4, etc, som Aftonbladet gjorde för 175 år sedan? För att visa på det absurda med den typen av missriktad statlig censur!!!  
 
5) Låt helst individer vara ansvariga för det de skriver!  
Det går ju genom att alla inlägg görs genom inloggning, men låt förstås läsningen och sökbarheten av Anbytarforum vara öppen och fri för alla!!!
 
6) Om inte det är bra, så låt åtminstone Rötters Vänner, Rötterrådet och Släktforskarförbundet få diskutera, rösta och bestämma vilka regler som är rimliga. Naturligtvis inom lagens oklara och töjbara råmärken.  
MEN med stor respekt för och hänsyn till den som kan bli drabbad.  
Den som anser sig VERKLIGEN drabbad ska kunna pröva det i domstol, som alla andra yttrandefrihetsärenden förstås!
 
7) Jag har inte kommit på mig själv med att kunna vara drabbad för att någon skriver på internet och Anbytarforum om mig, om sådant som i andra fall är offentligt! Jag lägger heller inte ut sådant om någon på min hemsida, eller här, som denne inte har godkänt.  
 
Men varför skulle det inte vara tillåtet att nämna levande människor här som gett sitt godkännande till det??? Vilken lag hindrar detta?  
 
INGEN, mig veterligt!!!  
Rätta mig gärna om jag har fel! Men isåfall måste även den lagen rättas efter människors egna fria vilja!
 
8) Jag tycker inte att Anbytrarforum spårat ur eller saknar kontroll. Tvärtom fungerar det förvånansvärt bra för att vara en helt öppen sajt där precis vem som helst kan skriva vad som helst, när som helst. Dels finns ju Anbytarvärden och Rötterredaktören som kan gå in och styra upp det som blir fel, samt även radera om det behövs.  
 
Men framförallt finns ju en mängd läsare som genast reagerar på det som skrivs! Det innebär ju en sorts balansering av åsikter som oftast motsäger de yttranden som anses vara annorlunda än ens egen åsikt, felaktiga eller regelvidriga. Inte sällan med en viss humor dessutom, på gott och ont.
 
Det dunkelt sagda, är det dunkelt tänkta
och
det dunkelt tänkta, växer lätt till sämre åsikter och handlingar än de som fått vädras offentligt.
Det som får diskuteras fritt och med respekt för varandra och varandras skilda åsikter ökar chansen till förståelse och minskar risken för kränkningar!  
 
Leve det fria ordet, under personligt, och kollektivt, ansvar! Helst utan EU:s, statens och DI:s PUL-ande med tolkningar av paragrafer och lagar, som inte är tydligt anpassade till olika människors och föreningars olika viljor och behov!