NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-06
Skrivet av: Lars Eriksson skrivet 2005-11-05, 23:15
Carl-Fredrik
Tack för den långa utläggningen om valloner, även om jag redan mer än väl känner temat. Jag råkar komma från ett vallontätt område, fast jag har inte hittat några valloner bland mina egna förfäder
Jag var inte i första hand ute efter att föreslå att Anbytarforum skulle ta bort vallonrubriken. Jag ville däremot visa på det absurda i att ta bort rubrikerna om resande, samer, etc. Det finns inga förnuftiga argument för att tillåta det ena och inte det andra.
Jag har inte för avsikt att starta någon diskussion om huruvida valloner, resande, samer, polacker, italienare, etc. är etniska grupper eller något annat. Det är helt klart att alla dessa definitioner är mer eller mindre operfekta (se också tidigare inlägg om definitionen av ursprungsbefolkningar). Det enda praktiska sättet att förstå dessa diskussioner tycks vara att om vi är i Sverige och är svenskar då är vi svenskar ingen etnisk grupp utan något slags normal befolkning, medan däremot de andra är etniska grupper, minoriteter, arbetsinvandrade eller vad det nu kan vara. Samma resonemang torde gälla för polacker i Polen eller valloner i Vallonien. Ett antal svenskar i Polen däremot torde vara en etnisk grupp.
Min slutsats vid det här laget är att Anbytarforum borde eliminera alla särbehandlingar av speciella folkgrupper, de må vara valloner eller hottentotter. Det borde räcka med namn även för dessa. Och varför inte ta bort adeln som speciell grupp, i förbifarten?