NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-06
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2005-11-05, 15:08
Jag skulle vilja säga att det finns två grundläggande anledningar till det som nu har skett och debatteras så flitigt:
 
1/ Anbytarforums popularitet.  
 
Många har upptäckt hur förträffligt det är att kunna forska via nätet och i detta forum ställa frågor, presentera resultat och läras sig nya saker om vår hobby. Alla dem som är nybörjare, och inte har tid att resa runt till olika arkiv, är bara att gratulera. Så var det inte för mig när jag började släktforska. AF är således något vi ska vara rädda om och utveckla.
 
2/ Bristfälligt underhåll.
 
Baksidan är att detta forum har växt över alla breddar. För ett par, tre år sedan kanske det gick att hålla hyfsad ordning i inläggen med några få personer (Håkan Skogsjö och Peter Karlsson). Den senare dessutom arbetande såväl helger som kvällar och gjorde ett jobb för tre man! Så är det inte längre. Vi har en anbytararvärd som som jobbar halvtid (sic!) och ett Rötterråd som lyser med sin frånvaro i debatterna.  
 
Genom att AF blivit en sådan ostyrbar och spretande koloss, och skötseln har försummats under flera år, har olämpliga inlägg blivit kvar och bildat grogrund till de påpekanden som nu har skett från DI. Ansvaret för olämpliga inlägg, som strider mot ordningsreglerna, ligger förvisso på oss som skriver. Naurligtvis är det så. Men ansvaret faller också tungt på dem som administrerar AF, d v s förbundet.  
 
Det MÅSTE således tillkomma fler anbytarvärdar för att styra upp skutan!  
 
Och här bör förbundet söka hjälp av Rötters Vänner. Det finns säkert flera bland oss som skulle kunna ställa upp (gratis) och ansvara för några avdelningar/rubriker.  
 
För om förbundet inte löser frågan med flera anbytarvärdar riskerar de i framtiden att återigen, i takt med att AF växt ytterligare, råka ut för påpekanden från DI.