NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-06
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2005-11-05, 14:30
När det gäller möjligheten att forska om olika minoriteter, så skrev jag så här i det brev jag sände till DI i torsdags ang. beslutet:
 
En fråga också angående etniskt ursprung. Gäller detta bara för olika minoriteter? Även de som sedan urminnes tider har svenska förfäder har ju ett etniskt ursprung, d.v.s. ett svenskt sådant. Får det inte heller omnämnas?Om det är så att det bara är olika minoriter som hindras att diskutera sina förfäder, så är det ju en något märklig åtgärd (för att uttrycka det milt) om man vill förhindra rasism... Det skulle dessutom strida mot Regeringsformen (http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?${APPL%2B}=SFST&${BASE}=SFST&${THWIDS}=1.55/4468&${HTML}=sfst_dok&${TRIPSHOW}=format=THW&${THWURLSAVE}=55/4468 TARGET=_blank) (RF) 2 kap. 15 §:
 
Lag eller annan föreskrift får ej innebära att någon medborgare missgynnas därför att han med hänsyn till ras, hudfärg eller etniskt ursprung tillhör minoritet.Men jag har som sagt inte fått något svar från DI ännu. Inte ens beskedet att man avvaktar mötet med Släktforskarförbundet den 14/11 - vilket jag förmodar är vad man gör.
 
Vad beträffar en utgivare som tar ansvaret för innehållet i Anbytarforum, så måste denne i så fall förhandsgranska alla inlägg.