NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-04
Skrivet av: Kaj Andersson skrivet 2005-11-04, 00:00
Carl-Fredrik
Du har helt rätt i att ansvaret är stort för Anbytarforums deltagare. Men strukturen på siten är vi inte ansvariga för. Det har sagts att detta är ett omodererat forum, dvs inläggen publiceras omgående utan föregående granskning. Det är bra - det finns trots allt en möjlighet att ta bort inlägg som inte stämmer med policyn. Då ska man göra det. Men man (dvs Sveriges Släktforskare) ska också kommunicera policyn så att användarna är införstådda med den.
 
Du har rätt i att inget rasistiskt material har publicerats - jag har iaf inte sett något. Men jag har sett texter som skulle kunna utnyttjas i ett sådant sammanhang. Och som du själv hävdar, vissa rubriker ger en möjlig association till det som DI kritiserar.  
 
Att jag bara tar med bruna beror på att jag inte upplever någon annan politisk rörelse i Sverige idag som anhängare av rasistiska id?er än just de bruna. Vänner till mej har drabbats ganska hårdhänt av deras framfart - just när det gäller rasism.
 
Jag anser inte att DI:s skrivelse är jämförbar med cykelkedjor i avsikt att döda. Det är snarare en skrivelse baserad på en uttolkning av lagen. Det finns andra uttolkningar, vilket den här debatten visar. Jag anser att DI har hårdtolkat, men att det finns en del brister i vårt eget sätt att förhålla oss. Då måste vi väl försöka lyssna och ta till oss andras uppfattningar? Men det är - som sagt - ingen svår fråga. Prata med DI, se vad som kan göras, och låt Anbytarforum fortsätta vara det överlägsna forat för stöd till släktforskningen  
 
Mvh
 
/Kaj A.