NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-04
Skrivet av: Timmy Brolin skrivet 2005-11-03, 23:53
Den här historian verkar redan ha fått sekundära effekter.
Jag skickade för ungefär en vecka sedan en förfrågan till en pastorsexpedition om att få ut en kopia på en sida i en församlingsbok för perioden 1900-1910. (Den aktuella församlingsboken har ännu ej varken scannats eller filmats av arkiven, och förvaras fortfarande på pastorsexpeditionen)
 
Jag fick idag ett svar där de meddelade att med hänsyn till sekretess och personuppgiftslagarna så kan de ej kopiera och skicka hela sidor ur en församlingsbok. Och att Med hänsyn till att det förekommit uppgifter på hemsidor som Släktforskarförbundet haft som gäller nu levande personer och att detta nu prövas av Datainspektionen, så bör restriktivitet gärna råda.
De bad mig istället ange exakt vilken uppgift det är jag vill ha ut så skulle de hjälpa mig med det.
 
Tråkigt att inte själv få läsa originalkällan. Det introducerar ju ett extra led och därmed en extra felkälla i forskningen. Dessutom är jag intresserad av allt som står på den aktuella sidan i församlingsboken, men så mycket information får man tydligen inte be om att få ut numera.