NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-04
Skrivet av: Niklas Bodin skrivet 2005-11-03, 22:51
Anna-Carin Betz?n (Acb)
Fick detta svar av dig angående slingan Brott och straff som märkligt nog stängts.
 
Datainspektionen skriver i sitt utslag om Anbytarforum att Enligt 21 ? personuppgiftslagen är det förbjudet för andra än myndigheter att behandla personuppgifter om lagöverträdelser som innefattar brott, domar i brottmål, straffprocessuella tvångsmedel eller administrativa frihetsberövanden. Det saknar betydelse om den enskilde har samtyckt till att uppgifterna behandlas eller inte. Vissa undantag från förbudet finns men inget av dessa kan tillämpas på den aktuella publiceringen. Tyvärr. Fast nog borde intressanta delar kunna flyttas från AF till en artikel på Rötter, tycker man.
 
Fullkomlig idioti är vad det är! Släktforskning som är en av vårt lands mest fridfulla sysselsättningar. Dessutom en av de viktigaste för att skapa förståelse och intresse för vårt lands historia - oavsett vilket etniskt ursprung våra förfäder och vi själva har. Vi är ju alla invandrade efter istiden så den punkten är i synnerhet idiotisk, eller pinsam, om man så vill.
 
Konsekvensen av detta vansinniga beslut - om det blir faktum - är ju att antalet hemsidor med samma uppgifter som tidigare fanns på AF kommer att växa fram i enorm mängd. Det är bra - men så enormt mycket omständigare.
 
Synd att vi ska behöva göra en saltmarsch a la Gandhi för att visa att det inte går att förbjuda den här typen av forum. Min hemsida innehåller redan enormt mycket uppgifter som borde förbjudas enligt PUL - men naturligtvis kommer jag INTE radera någonting över huvudtaget.
 
Varför skulle jag?