NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-04
Skrivet av: Pierre Nilsson skrivet 2005-11-03, 21:11
Hejsan!
Jag tycker den här lagen verkar luddig. Om jag tex vill publicera att min ff ff ff har begått ett brott måste jag alltså forska ut hans samtliga ättlingar och fråga om det är ok att jag skriver om detta. Det blir ett masodontarbete för att skriva om en liten grej på 1700-talet och så kan vi inte ha det.  
 
Det är synd att efterlysningar i Sveriges dödbok har stängts. Då måste alla som inte har skivan be att få låna den, besöka något arkiv eller ringa till en släktforskarvän för att få ut den uppgiften. Det är synd tycker jag. De som är avlidna får man ju skriva om var det ju. Eller får man inte efterlysa sim farfars fars dödsdatum ens på nätet?
 
PUL fattar jag vad det är men varför hålla på så här för? Det förstör för släktforskarna. Vi släktforskare är inte ett sådant folk som röjer uppgifter för att skada andra. Vi är allmänt nyfiknapå att ta del av material för våran egen forskning. Själv har jag forskat i 11 år utan problem och det är det roligaste jag vet. Om jag kan kopiera det i mängder i enorma kopiatorer och sprida det via postvägen varför får jag då inte sprida det via nätet.
 
Ha det bra
Pierre Nilsson