NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-03
Skrivet av: Thomas Tydal skrivet 2005-11-02, 23:53
Jag är en av dem som protesterat mot PUL sedan den bara var ett lagförslag. Jag var rädd för att den skulle användas just på det här viset, så jag blev inte förvånad när jag läste tidningsartikeln. Bara besviken.
 
Som redan konstaterats strider PUL mot grundlagen. Men grundlagen gäller i normalfallet inte för datorer, och därför tillåts Datainspektionen köra sitt race trots att det är snudd på så långt från sunt förnuft och grundlagens intentioner man kan komma.
 
Det finns dock en möjlighet att slippa Datainspektionen och PUL, och det är att ansöka om utgivningsbevis för sin hemsida hos Radio- och TV-verket. Får man det beviljat så är det yttrandefrihetsgrundlagen som gäller och PUL måste stryka på foten. Det kostar 2000 kronor att ansökan.
 
Själv har jag ansökt och mina webbplatser är numera skyddade av grundlagen. Det innebär teoretiskt att alla de förbjudna uppgifterna här som Datainspektionen tycker är så hemska och olagliga skulle vara helt tillåtna att publicera på min hemsida.
 
Ett aber med grundlagsskyddet är dock att man måste anmäla en ansvarig utgivare som personligen ansvarar för allt som publiceras. Ska man ha ett diskussionsforum måste alltså alla inlägg förhandsgranskas av någon ansvarig innan de visas på sidan.
 
För ett diskussionsforum som detta blir det i stället lagen om elektroniska anslagstavlor som gäller och den säger att den ansvarige inte behöver förhandsgranska, men när han/hon upptäcker ett inlägg som strider mot lagen (som t.ex. PUL i det här fallet) så måste det tas bort från anslagstavlan.
 
Här skulle man dock kunna tänka sig en variant om man vill vara lite ful och kringgå lagen (eftersom Datainspektionen inte tillhör sympatiska klubben), nämligen att man har två delar av hemsidan. En med ansvarig utgivare som är skyddad av grundlagen och en med diskussionsforum som lyder under PUL. När den ansvarige får reda på att ett inlägg strider mot PUL så måste han/hon ju granska det för att avgöra om det är olagligt eller ej. Rör det sig om ett PUL-brott så kan man flytta det till den grundlagsskyddade delen i stället och så lägga en länk i diskussionsforumet. För när informationen är publicerad på den grundlagsskyddade delen är den ju inte olaglig längre, och då är det ju inga som helst problem att länka till den heller.