NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-03
Skrivet av: Patrik Hägglund skrivet 2005-11-02, 22:03
Skall man skratta eller gråta? när skall idiotin få en gräns i detta land? Detta kan inte betraktas som något annat än en ren skrivbordsprodukt. Hela lappmarken formades och skapades av en brytning mellan samer och nybyggare där statsmakten aktiv bidrog till att tränga undan ursprungsbefolkningen, utan nu att ta ställning åt något håll skall inte jag kunna få skriva att jag har samiska rötter, Vilhelmina kommun hedrade min mammas farmorsfarfar nybyggaren och samen Gustav Arvidssons minne genom att ge OP Petterssons bok Nybyggares dagliga leverne i milleniegåva skall man helt plötsligt inte få säga att han var same på vilket sätt skulle detta vara kränkande? Min farfars morfars morfars farmors farmors morfar Joen Nilsson född ca 1600 anklagades för tidelag, på vilket sätt är detta kränkande för mig idag? Nä jag lyfter på kepsen för dessa förfäders slit och strävanden för när allt kommer omkring så är vi människor som färdas den sträcka mellan födelsen och döden som av vår herre bliver oss given, under denna tid försöker vi att skapa ett så bra liv som möjligt för oss själva och de våra och de som kommer efter, ibland lyckas vi ibland misslyckas vi såväl igången tid som idag. På vilket sätt skulle verkligheten vara ett hot och varför  måste vi värdera verkligheten? den är vad den är och förhoppningsvis lär vi oss något av den.