NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-03
Skrivet av: Lars Kleberman skrivet 2005-11-02, 21:52
Jag håller nog tyvärr med Dig Anders Berg. - Fullt ut. Om inte DI förändrar sitt synsätt och ett överklagande inte hjälper då är det att börja leta efter en domän långt bortom DI.
Som sagts tidigare bör ju klimatet mellan släktforskarförbundet och DI inte vara spänt så  kanske Anbytarforum också måste byta huvudman på något vis.  
Om vi nu tänker lite längre - Hur blir det med alla hemsidor som finns upplagda och där den egna släkten finns inlagd. Om det finns någon ana i denna lista eller en ingift person som kommer från en same, resande eller kurd, så är det till att radera hela sidan. Hur skall detta ske. Det som lagts ut på internet ligger där, det går att plocka fram.
Kyrkoböckerna är ju i princip en offentlig handling så vem som helst kan ta del av dessa trots invändningar från pastorsexp. Huvudprincipen i svensk lagstiftning är att alla handlingar, upprättade eller inkomna till en myndighet skall vara offentliga. Så jag tror nog att man kan fortsätta att samla in uppgifter om födda och döda i framtiden också. Så en och annan skiva kan nog också procuceras.  
Det är bara när det kan bedömas vara till men för den berörde som uppgifterna inte får lämnas ut. Som regel gäller detta endast dödsorsaken vid  
s k självspillning ,uppgiften belägges med sekretess. En vanlig dödsorsak tror jag inte kan beläggas med sekretess efter en överprövning. Det kan näppeligen vara til men för någon om personen dog i åldersavtyning eller i influensan.
Jag är inte förvånad att det blivit så här.
Redan när PUL kom till reagerade många och även jag. En del av oss började protestera men enstaka röster hörs inte i en öken och flertalet lät det bara bero. Vi har ju det så bra här i Sverige så de som bestämmer kan detta nog bättre än vi och därmed dog protesterna ut. NU har dessa beslut börjat nafsa allt fler i hälarna och nu är det annorlunda. Tänk om vi hade haft denna proteststorm när PUL kom till. Kanske, men jag säger bara kanske skulle vi lunnat förändra något.
Men jag trodde att det var slut med rastänkandet i Sverige när makarna Myrdahl la av med sin forskning på detta område på 30-talet.
Jag säger tack för många och väl grundade synpunkter.
God Natt
Lars Kleberman