NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-03
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2005-11-02, 20:00
Efter att ha läst TT:s artikel ökar min förvåning över DI:s agerande till den grad att jag faktiskt inte kan tro mina ögon. Verkligen tur att förbundet visar civilkurage. Den här frågan rör mer än släktforskning.
 
DI verkar överhuvudtaget inte ha en aning om vad släktforskning är för något, eller hur stora släkter faktiskt blir på ett par hundra år. Skulle man tillämpa lagen som DI tydligen på fullt allvar menar, så är det nästan lika bra att omgående lägga ner ”Etniska grupper”-avdelningen av anbytarforum.  
 
Låt mig ge ett (fiktivt, men typiskt) exempel på vad jag menar:  
 
I en diskussionstråd omnämns samen N.N. i  X socken. Han dog 1811 efter att ha fått 15 barn, som alla i sin tur hade ett 10-tal barn vardera. Innan man skickar ett inlägg om N.N:s ursprung måste man nu ringa runt till alla N.N:s kanske 500 ättlingar (varav de flesta har samiska och finska namn) och fråga om lov. Om en av dessa säger ”nej”, får man lämna N.N:s antavla till pappersåtervinningen (efter att ha strukit över alla ”etniska” namn, naturligtvis). Tanken är naturligtvis barock, men tydligen är det så DI menar att man måste göra.
 
I en annan diskussion omnämns den svenske bonden Per Persson i Y socken. Han dog 1811 efter att ha fått 15 barn. Precis som samen N.N. har han 500 ättlingar idag (varav alla har svenska eller åtminstone indoeuropeiska namn), men i detta fall behöver man inte ägna en vecka åt att ringa runt och skaffa sig fullmakter innan man kan behandla hans släkt. Nej, här kan man småskrattande lägga upp hans antavla tillbaka till Oden utan att behöva bryta mot lagen.
 
Detta mina vänner är rasism tillämpad i praktiken.
 
Som ättling till allsköns tornedalsfinnar, samer och judar borde jag applådera detta myndighetsförsök att skydda mig från gud vet vad, men ärligt talat känner jag mig kränkt.
 
Erik Kuoksu