NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-03
Skrivet av: Göran Johnson skrivet 2005-11-03, 13:38
Datainspektionens beslut tycker jag är allt annat än glasklart. Men om man läser beslutet och PUL noga tycker jag att man kan dra följande slutsatser.  
1. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, eller medlemskap i fackförening. Restriktioner gäller också för brottsuppgifter. Lager gäller ras, etniskt ursprung, religion mm generellt, alltså inte bara vissa minoritetsgrupper. Det gäller till exempel svenskar, finnar, protestanter och katoliker lika väl som samer, judar och muslimer.
2. Personuppgiftslagen gäller personuppgifter om personer i livet, eller som direkt eller indirekt kan hänföras till personer i livet. Personuppgiftslagen gäller alltså inte döda så länge uppgifterna inte direkt eller indirekt kan hänföras till nu levande person.
3. Det oklara är såvitt jag kan förstå vad som avses med att information direkt eller indirekt kan hänföras till nu levande person. De känsliga uppgifterna avser ju en död person, inte en nu levande släkting. Om en person har begått ett brott för länge sedan kan de uppgiften aldrig någonsin hänföras till en nu levande ättling. Inte heller politisk eller religiös övertygelse går i arv. Med ras och etniskt ursprung blir det dunklare. Om det funnits en morian i min släkt fem eller tio generationer tillbaka, kan den uppgiften hänföras till mig, om jag eller någon annan talar om det? Alla människor tillhör någon etnisk grupp. Att jag har anor i den etniska minoritetsgruppen svenskar i Finland, är av typiskt släktforskningsintresse. Den kan dock bara hänföras till mig, om detta uttryckligen anges? Hade jag haft ett unikt släktnamn vore det en annan sak.
4. Jag tycker att Anbytarforum skulle fortsätta att publicera Brott och straff samt Etniska grupper, så länge inläggen inte direkt avser eller nämner nu levande personer. Om denna tolkning är fel borde detta fastställas av domstol.