NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-03
Skrivet av: Anna-Carin Betzén skrivet 2005-11-03, 13:17
Vad tycker då DI är tillåtet att skriva inom exempelvis judisk släktforskning, givet att man respekterar 70-årsgränsen? Formuleringen om att direkt eller indirekt hänföras till personer som är i livet är otroligt luddig. Exempelvis:
Svea Svensson har inga släktingar i livet. Sammanställer hon en antavla mina judiska 1800-talsanor och anonymiserar alla ännu levande släktnamn i den, så borde det vara OK att hon sprider den. Hennes vanliga efternamn i kombination med anonymiseringen och tidsgapet gör det mycket svårt att koppla uppgifterna till någon nu levande människa.   Om hon däremot själv hade ett ovanligt efternamn, så skulle genom hennes publicering det judiska påbråt knytas till efternamnet. Det borde vara otillåtet enligt DI:s beslut eftersom det indirekt spiller över på övriga personer med samma namn. Även om hon hade gift sig till namnet, eller om det kom från icke-judiska anor, skulle ju den judiska anknytningen kunna vara till men för de andra. Eller skulle hennes spriding av antavlan vara lovlig om det tydligt framgick att namnet inte hade med de judiska anorna att göra. Ska man alltså utgå från något slags nazistisk syn och anse att det är till men för människor om det kommer ut att någon i deras släkt har haft med judar att göra? Vill Svea prompt sprida antavlan får hon förneka släktskapen och påstå att det här är hennes väninna Anna Anderssons anor...  Hade hon haft släktingar i livet, på en annan gren som inte var släkt med hennes judiska anor, vad hade gällt då? Så länge hon inte specificerat släktskapen, kan ju samhällets mörka krafter tro att även hennes släktingar har samma anor.  Och antag i stället att Svea hade syskon och barn i livet. Hon skriver inte ett ord om att hennes anor är judiska, men personerna har genomgående gammaltestamentliga eller tyska namn vilket (för mitt oinitierade öga) verkar ha varit vanligt bland nordeuropeer av judisk börd eller tro. Är det då tillåtet att avslöja ens deras namn? Som jag förstår utslagets fras att Uppgifter som avslöjar ras eller etniskt ursprung utgör [...] känsliga personuppgifter så är det tveksamt om det vore tillåtet.  För övriga känsliga grupper med särpräglade för- eller efternamn borde verkningarna bli ungefär de samma. T.ex. finländare räknas väl också som en etnisk grupp?
Får DI:s utslag verkligen den verkan man har tänkt sig - att skydda utsatta grupper? Om dessa må ni inte berätta...  
 
DI:s utslag har gett mig en tanke som jag har svårt att göra mig fri från - vad skönt det är att jag bara verkar ha etniska skandinaver bland mina anor, då påverkas jag ju inte av det här. Och det är något med den tanken som jag inte alls gillar...  
 
---------------------------
 
Det är för övrigt tråkigt att Rötterrådet tänker rensa så hårt på Porträttfynd. På Rötters förstasida står det just nu att På [...] Porträttfynd [...] får du endast skriva om AVLIDNA personer. Inlägg som behandlar nu levande personer kan komma att tas bort utan varning. [...] Om du inte vet om en person är avliden tillämpar du en 100-årsgräns. Dvs är personen född före 1905 är det fritt fram, annars inte. Alla oidentifierade foton där man inte med säkerhet kan säga att personen är född före 1905 måste väl då rimligen rensas bort.