NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-03
Skrivet av: Lena A Löfström skrivet 2005-11-03, 10:32
För ett antal år sedan pågick en hetsig diskussion här på anbytarforum om vilka regler som gällde och inte gällde. Jag påpekade då vid ett flertal tillfällen att Tryckrfihetsförordningen INTE var tillämplig här utan det enda som kunde komma på tal var Yttrandefrihetsgrundlagen. Att PUL skulle kunna sätta käppar i hjulet var helt otänkbart för vissa trots våra varningar. Tyvärr så var då forumets dåvarande redaktör inte öppen för denna information utan han hävdade med en d..es envishet att det TF visst gällde. Hade man lyssnat då så hade vi förmodligen sluppit den det här....  
 
Sedan kan man ju ifrågasätta DIs tolkning av PUL, vilket jag också tycker att man ska göra. Enligt min mening har de inte läst sina förarbeten ordentligt varför en rättslig prövning skulle vara av intresse inte bara för släktforskarrörelsen utan många andra intresseorganisationer och deras boards.
 
Det finns redan vissa prejudikat, måvara att de är grundade på den gamla datalagen, som faktiskt kan vara till nytta och användas för en analog bedömning. Där grunderna var ungefär de samma som i detta ärende.  
 
Ett utgivningsbevis är bra att ha, men Yttrandefrihetsgrundlagen är en sockersöt liten sak som i själva verket inte kommer ens i närheten av Tryckfrihetsförordningen. Och Tryckfrihetsförordningen är helt vikt åt den etablerade mediabranschen när det gäller Internetbaserade publikation.
 
Datainspektionen har länge kallats en tiger utan tänder. Och även om de hade tänder, var skulle de sätta dem i om vi helt sonika flyttar över Anbytarforum till en server i Norge! Som Nils ovan gjort, fast då till Danmark.
 
Vi kan alltså välja, ska vi ställa DI till svars? Eller bara flytta ett steg åt väster och fortsätta som vanligt?
 
Mvh
Lena A Löfström
inte bara ordförande i GF utan också tidigare mångårig kursansvarig och forskare i ämnet Datarätt vid Kungliga Tekniska Högskolan samt Sthlms Universitet.