NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-03
Skrivet av: Jenny Samuelsson skrivet 2005-11-03, 09:08
Jag fick en chock igår när jag hörde på tv-nyheterna om DI´s beslut. Blev även förskräckt då det ju är en sorts rasism. Det anses känsligt att veta om det finns judar, valloner, resande etc i släkten. Så då är det bara rena svenskar som kan forska och använda nätet som utbyteskälla. Är inte det att främja rasismen?
 
Anbytarforum har för min del varit till stor hjälp i min forskning, både vad gäller uppgifter om släktingar men även ang. metodik.  
 
Jag skäms inte för att jag har valloner och judar i släkten, jag skäms inte heller för att nåra suttit i fängelse. För vad dom gjorde för mer än hundra år sedan kan väl ändå inte jag ta ansvar för?
 
DI verkar ju tycka att som nu levande så skäms man för vad släkten gjort och var den kommer ifrån. De allra flesta som håller på med forskning och även de utanför forskarkretsar är vuxna nog att inse att vad släkten gjorde för hundra år sen kan inte jag ta ansvar för.
 
Men så verkar det finnas en liten klick (de på DI?) som på något sätt måste lida av personliga problem och därmed skäms för sitt ursprung. Är det verkligen så hemskt att få reda på sitt rätta ursprung?
 
Ja, för en rasist/nazist måste det ju vara otroligt jobbigt att få reda på det. Men för oss andra som inte har några problem med vart släkten kommer ifrån, låt oss forska!!!
 
Att mörka krafter skulle använda anbytarforum för att kartlägga människor. Nja, inga uppgifter som delas ut här är ju hemliga i nåt arkiv. Så dom kan ju redan få ut info om olika människor. Och finns det något bevis för att nån mörk kraft använt anbytarforum? För hämta ut info från de vanliga arkiven har dom säkerligen gjort, ska den rätten inskränkas för oss andra också?