NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-01
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2005-11-01, 09:08
Hej Björn!
Instämmer med dig. Det finns olika uppfattningar om vad som i längden kan skada tredje person på på Anbytarforum. Frågan är väl hur riktlinjerna ska dras och hur man i klartext redogör för vilka uppgifter som ska tillåtas eller ej. Det blir hur vi än vrider och vänder det, en censur som kommer att införas. Positiv för vissa men negativ för en del, exempelvis de som söker släktingar i nutid utan att ha kött på benen. Kändisdiskussionerna är ett kapitel för sig. Du Björn har förespråkat stängning totalt av dessa, om jag uppfattat dig rätt under åren, men jag är mer pragmatisk. Kända kändisar som författaren och samhällsdebattören Vilhelm Moberg, generalsekreterare Dag Hammarskiöld och statsminister Göran Persson mfl tycker jag bör kunna få diskuteras rent anmässigt om man inte skriver om deras idag levande släkt eller personliga förhållanden (skilsmässor, barn och vänsterprassel etc). I vissa fall kommer säkert gränserna att vara suddiga, men där förlitar jag mig på Anbytarvärdens omdömme.  
 
Den diskussion jag själv engagerar mig mycket i, om Resandefolket, har blivit stängd. Detta tycker jag är mycket beklagligt då det som skrivits där de senaste åren har kastat nytt historiskt ljus på en av Sveriges språkliga minoriteter, som länge av myndigheterna har förnekats såsom en sådan. Folket har tidigare marginaliserats till en social grupp istället för att lyftas fram som en stark kulturell enhet som länge funnits sida vid sida med den gängse statliga överhetens dikterade villkor för det svenska samhället. Det är tråkigt om denna diskussion om de tidiga resandefolken, med romskt ursprung, stängs helt. Det blir nästan som om man ännu idag vill förneka deras rätt att finnas här i landet. Att inte diskutera nu levande personer bör gälla även där, men att inte få diskutera sina resandesläktingar i början av 1900-talet eller 1800-talet, eller tidigare, är helt absurt. De är otroligt svåra att finna då många ej varit permanent mantalsskrivna som majoritetsbefolkningen. Det finns väldigt många svenskar som har resandeanor har det visat sig, flera tiotusentals, och denna grupp är en del av allas vår kulturhistoria som vi bör positivt bejaka och berätta mer om. Inte censurera bort!
Det skulle vara bra om DI kunde ha preciserat sig mer om vilka anmälningar som blivit gjorda på diskussionen om de etniska grupperna. Kanske vore en ändring av begreppet etniska grupper en lösning? Kanske är det just ordet etnicitet som sticker i myndigheternas fyrkantiga ögon?