NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-01
Skrivet av: Rune Edström (Rune) skrivet 2005-11-01, 08:48
Hej
Jisses va många inlägg. Å måste nästan travestera han som fick brevet från myndigheten och returnera det med läst men ej förstått. Så jag tror på andra uttydare av DIs beslut.
Enl Jörgen så verkar det ju vara bara sunt förnuft som beslutats.
 Men en sak är ju säker staten genom sina myndigheter kan offentligöra mina uppgifter, som jag gett till olika myndigheter. Då givetvis mot att den får betalt. Utan att fråga mej om tillstånd att lägga ut dom.
 
Men en enkel fråga: Om man söker på dom som heter Karl Edström i Vilhelmina och dött. Ska jag som son då måsta ge tillstånd för att det ska få anges att han föddes 1907 och dog 1994, i dessa sammanhang? För jag är ju i högsta grad levande ännu, om än skraltig, inte annat jag vet. Kan ju inte tro att jag är levande död.
 
Carl-Fredrik har en alldeles ypperlig recension av i vilken riktning samhället har gått, enl min syn på saken också.
 
Ville nog gärna att Släktforskarna provar DIs syn på vilket lands lag som gäller servern. Svensk, Finsk eller Åländsk. Även om statens hand finns som ryggstöd för DI, men det torde tillhöra s k utopier. Liksom att från den som beslutat om en  70-års regel. Utan att senare ha det minsta att säga om vilka uppgifter det gäller eller hur den ska tolkas.
 
Men Ted har verkligt svårt att komma med någon information här om vad som händer och vad som gäller. Han verkar helst vilja ha en jämn lunk till 2006, när val av ledare av Sveriges släktforskare kommer ånyo.
I tidningsintervjuer gäller det ju att visa vilken handlingens man man är, så det är väl inte underligt att vad som sker kommer fram i sådana sammanhang. Vill du ha rätt på nånting så skicka dit en reporter.
mvh
rune