NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-01
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-10-31, 23:18
Jörgen, Det står inte uttryckligen i DI:s beslut (som f.ö. är mycket luddigt). Men Ted Rosvall säger i intervjun med Computer Sweden: Vi har även infört en 70 års regel som innebär att man inte diskuterar personer födda senare än för 70 år sedan. Detta alltså som en direkt följd av beslutet.  
 
Och att vi i Sverige har personer med olika etnisk bakgrund och religiös bekännelse är ju ett faktum (katoliker och muslimer t.ex.). Det vore ju hyckleri utan like att försöka låtsas som om det inte var så. Och varför skulle det på något sätt vara negativt? De flesta berörda är ju i stället stolta över detta och vill ju i stället framhäva det. Men vill någon vara anonym ska man naturligtvis respektera det, inte tal om annat (det var inte främst de nu levande jag syftade på). Men att det fanns personer, med t.ex. katolsk eller judisk bekännelse (många av dem betydande inom olika verksamhetsgrenar), bosatta i Sverige ca 1840 förstår jag inte varför man skulle behöva hemlighålla. Jag uppfattar DI:s inställning som att man inte skulle få nämna dessa kategorier  överhuvudtaget, till men för all historisk (däribland genealogisk) forskning.
 
Brottsligheten har jag överhuvudtaget inte berört.