NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-01
Skrivet av: Gita Wiklund skrivet 2005-10-31, 22:20
Jag har faktiskt varit lite undrande till att Datainspektionen inte reagerat tidigare, så jag blev inte särskilt förvånad när jag möttes av meddelandet i morse.  
Faktiskt tycker jag att det var på tiden. Därför att jag håller med Jörgen Tollesson att hänsyn verkar vara ett ett främmande ord för somliga.
Jag menar att det det är viktigt att släktforskare stannar upp och funderar över vad som kan vara känsligt och inte innan inlägg görs på ett forum som är så tillgängligt.
Som exempel: Hur humant det än kan tyckas vara att inte se etnicitet och ursprung som något känsligt, så lever vi i en verklighet som är skrämmande fördomsfull, trångsynt och rasistisk. Har t ex många gånger reagerat t ex på de återkommande uppmaningarna på avdelningen för diskussioner av resandesläkter att skribenterna ska skriva både för och efternamn när de gör inlägg. Visst, det är en regel och i princip en bra sådan, men jag kan tänka mig att det för vissa kan kännas otryggt att göra det, i vetskap om att det finns grupper som samlar in info om och upprättar register över icke önskvärda kategorier av människor i vårt samhälle (ni vet säkert vad jag syftar på), samtidigt som de förstås är lika intresserade som alla andra att dela information på det sätt ett sådant här forum erbjuder. Jag vill med detta exempel belysa att det är inte så enkelt, och det är faktiskt andra än bara hedervärda släktforskare som kommer åt det som publiceras här på Rötter.
Allt detta med PuL är svåra frågeställningar som behöver diskuteras, men jag tror inte att det  går att hitta klara regler för allt. Utan jag tror snarare att det är nödvändigt att bli mer medveten och att man genom fortgående diskussioner kring vilka konsekvenser olika slags uppgifter i inlägg kan tänkas få kan hjälpas åt att göra rimliga avvägningar.