NULL Skriv ut sidan - Databaser Kråken med flera

Anbytarforum

Titel: Databaser Kråken med flera
Skrivet av: Carina Olofsson skrivet 2003-02-27, 18:12
Släktforskare är ett produktivt folk. Det kommer nya databaser till försäljning, den ena kanske bättre än den andra. Men huvudsaken är egentligen att jag som enskild forskare kan hitta nåt matnyttigt på respektive databas.
 
För att ta några exempel på riktiga guldklimpar så kan nämnas emigranten, smedsskivan, Sveriges dödbok 1950 - 1999, Sveriges befolkning 1970.
 
Men dessa databaser är frukten av antingen många forskares vedermödor eller statens egna register.
 
Det är kanske de enskilda forskarnas databaser som känns roligast att använda. Då vet man att det ligger mycket möda och svett bakom resultatet.
 
En databas, eller kanske man ska kalla den personregister, som nämns i parti och minut här på anbytarforum är ”Kråken” som Sven-Erik Johansson har snickrat ihop. En enastående källa att hitta personer i, som jag har använt flitigt när jag forskat åt andra personer. Vad jag kanske saknar är sammanhängande familjer. Dock så har han i den senaste versionen i alla fall gett hänvisning till föräldrarna. Men vad jag saknar är hela familjen, dvs alla barn.
 
Där kanske man kan säga att det finns bättre databaser, åtminstone för den del av landet som Kråken behandlar.
För att nämna några så finns det exempelvis Grundsunda och Trehörningsjö (av Georg Lundqvist), Arnäs och Sidensjö(av Edit Westman), Lycksele (av Sven-Erik Fahlesson), Skorped (av Nils Nilsson) mfl mfl.
På dessa skivor får man hela familjerna precis som på Smedskivan, och därför en bättre överblick.
Och vad jag hört så är Gideå på gång.
 
Men detta inlägg skall naturligtvis inte tas för kritik av varken det ena eller det andra, det står naturligtvis var och en fritt att tycka, tänka, köpa, göra egna databaser om man nu överhuvudtaget duger till detta.