NULL Skriv ut sidan - Bättre medlemsblad!

Anbytarforum

Titel: Bättre medlemsblad!
Skrivet av: Essan Gradhman skrivet 2002-09-17, 09:42
Hej  Carl-Johan!
 
Jag vet att det inte är lätt att vara redaktör. Jag startade medlemstidningen för Gästriklands Genealogiska för många år sedan och höll ut i sju år.
 
Det är viktigt som du säger att ha en bra blandning. Det är just det jag söker. Alla medlemmar måste få känna att det finns något för dom i medlemstidningen. Jag hade tur och lyckades få tag på  ”proffs” inom flera områden..*S*  
En historiker ställde upp gratis med material om skarprättare, t ex..  En konstnär lät mig, vid flera tillfällen, kopiera hans teckningar som omslagsbild till tidningen. Det enda som kostade var telefonräkningen.*S*
 
Det är konstigt i alla fall - du kan få vilken släktforskare som helst att berätta spännande historier släkthistorier muntligt, men att få dom att skriva ner samma berättelse är nästan omöjligt!  
 
Men håll med om att det är trist när du får ett medlemsblad som innehåller EN enda artikel om en släkt du aldrig hört talas om! Och sedan inget mer. Jag tycker att det är trevligt att läsa om släkter och vad som hänt olika personer, men dessa berättelser om ”Anders Svensson”, där berättelsen egentligen bara är en uppräkning av en massa barn och olika hustrur är väl ganska så tråkiga. Det jag vill läsa är nå?t annorlunda, inte vad som hänt alla familjer i alla tider.
 
Några tips till dig som är ”nybörjare”; Ta kontakt med författare, historiker, hembygdsföreningar och liknande. Det är många som inget hellre vill än att ”visa upp sig” för att få en större läsekrets! Var inte rädd för att gå på dom ”stora”, ofta blir dom smickrade och ställer upp gratis.  
Mvh
Essan