NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-21
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2004-04-21, 01:02
Det är nog så sant så...
Jag har funderat mycket på hur anlagen för ögonfärg ärvs, och det finns förstås huvudregler, men sen finns ju också nyanser som försvårar alltihopa.
Min pappa var blåögd (jag har aldrig sett så blå ögon på någon annan) och min mamma brunögd. Så jag blev brunögd. Men eftersom min mormor hade gråblå ögon, så fick min bror blå ögon.
Brorsan har en dotter med en brunögd chilenska, men dottern har mycket ljusare bruna ögon än sin mor. Jag har en blåögd dotter, med hennes brunmelerade mor, med vilken jag också har en brunögd dotter. Den brunögda har betydligt mörkare bruna ögon än vad jag har, t.o.m. mörkare bruna än vad min mamma har!
Så huvudprinciperna stämmer, men ögonfärgernas nyanser går inte att förklara med hur man ärver ögonfärg. Och färger är inte alltid vad de ser ut att vara (jag menar att det är stor skillnad i vad som uppfattas som brunt eller blått).
Jag har också funderat över var generna för ögonfärg sitter. Hos katter sitter generna för pälsens mönster i X-kromosomerna (honkromosomerna som är två hos honor men en hos hannar), vilket hos honor ger det märkvärdiga sköldpaddsmönstret (men aldrig hos hannar). Vem vet, det kanske är likadant för ögonfärgen??! I så fall borde kvinnor ha större variation i ögonfärg.
Och tänk om det finns recessiva anlag för bruna ögon hos vissa personer. Då omkullrunkas hela ärftlighetsteorierna!