NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-21
Skrivet av: Stefan E Sundbäck skrivet 2004-04-20, 22:06
Hej!
 
Det är inte helt enkelt detta med blå- resp. brunögdhet. Teoretiskt sett kan nog Sabines väninna och Leif ha rätt, men verkligheten är nog inte lika enkel och okomplicerad. Nyanserna är många - även på ögats iris rent bokstavligt.
 
Själv är jag mer brunögd än blå-(grön-)ögd. Detta beror på att min far var brunögd, medan min mor är blåögd. Detta beror troligen på att min far på sin mors sida har vallonskt/tyskt påbrå. En av mina farbröder - även han brunögd (dock även med blå arvsanlag från min blåögde farfar) - fick en blåögd son. Min ingifta faster var blåögd.
 
Min hustru har ungefär samma färg på iris, som jag och är således brunögd. Hennes båda föräldrar är däremot blåögda. Däremot vet jag att åtminstone hennes far bär på arvsanlag för bruna ögon. Han är också vallonättling och bruna ögon förekommer rätt ofta i hans släkt. Ytterligare ett av min frus syskon har bruna ögon, medan de båda andra är blåögda. Vår äldre son har bruna ögon, medan den yngre är blåögd.
 
Det är inte helt enkelt med dessa arvsanlag. En släkting till mig på farmors sida hade dessutom ett öga blått och ett brunt. Sådant kan förekomma, har jag hört, om en gen är skadad.
 
M a o, Sabine, tror jag visst att Du kan vara biologiskt barn till Dina föräldrar, även om de är blåögda och Du är brunögd. De skulle nog ha berättat för Dig, om Du inte var det!
 
Vänliga forskarhälsningar,
Stefan