NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07
Skrivet av: Lisa Qviberg skrivet 2003-12-07, 09:32
Maggie Andersson,
ibland har jag gjort mig det besväret, d.v.s. bett frågeställaren precisera sig mer. En sådan kommunikation är mig således inte främmande. Men oftast har detta lett till att frågeställaren faktiskt inte har återkommit. Om detta beror på att han/hon tagit illa vid sig och blivit rädd för att fråga, eller att frågan inte var så viktig ändå, är svårt att veta. Jag kan bara utgå från mig själv; om jag blir ombedd att precisera min fråga så hade jag gjort det, i hopp om att detta kanske möjliggör att jag får mer hjälp.
 
Följdfrågan blir dock; varför ska vi behöva gå den omvägen? Varför kan frågeställaren inte på en gång ställa en precis fråga!? Att skapa en rutin där ...  
 
1, frågeställaren i ett inlägg efterlyser uppgifter om Pelle Persson,
2, undertecknad svarar med att be frågeställaren mer precist skriva vad han vill veta,
3, frågeställaren preciserar sin fråga i ett nytt inlägg
 
... känns för mig som en onödig väg att gå.
 
Jag kan förstå att oerfarna forskare (jag tror dock inte att detta sätt att ställa frågor nödvändigtvis behöver vara något som är undantaget erfarna forskare) kanske inte riktigt tänker på att försöka ge så mycket kött på benen som möjligt i en efterlysning. Det är helt förståeligt. Och jag vill verkligen inte mästra forskare - oerfarna eller erfarna - att ställa sina frågor si eller så. Det är inte mitt syfte med den här diskussionen. Däremot är jag uppriktigt intresserad av att höra hur andra forskare tänker kring det här.  
 
Jorge Lintrup,  
jag vill således klargöra för dig och kanske för andra som valt att tolka mitt inlägg så, att jag absolut inte går runt och retar mig på opreciserade inlägg och dessa som skriver dem. Jag lägger inte ens ned så många sekunder på dessa inlägg att jag hinner irritera mig på dem. Tvärtom så glömmer jag dem ganska snabbt, efter att ha konstaterat att 1, frågeställaren inte klart berättar vad han vill veta och 2, att jag inte anser det mödan värt att lägga någon timme eller två på den här frågan när uppgifterna jag får fram kanske redan är något som frågeställaren redan vet.
 
Däremot tycker jag det är synd att det är så, eftersom många frågeställare kanske då får intrycket av att forumet är inte är något för dom, eftersom de ändå inte får några svar på sina frågor där. Nu finns det ju tack och lov ändå en del hjälpsamma personer som tar sig tid och svarar på vissa av dessa frågor ändå. Och det är väl det som det ska vara, när forumet bygger på frivillighet.
 
Vänligen,
Lisa