NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07
Skrivet av: MaggieAndersson skrivet 2003-12-07, 01:35
Nu har jag läst igenom hela tråden men riktar mitt svar i huvudsak till de två första inläggen.
 
Jag är ren nybörjare inom släktforskningen, har ännu inte gått någon kurs men försökt inhämta mycket information/instruktion via nätet.
 
Kommunikation är dock en svår konst, mycket svårare vid skrift där man inte kan kolla upp om mottagaren förstått vad man menat som man kan göra vid en muntlig diskussion.
 
Trots att jag är ny här så dristar jag mig att uttrycka mig i denna fråga.
 
Citat 1: Flera av de efterlysningar som görs på Anbytarforum inleds med ungefär med orden Jag söker uppgifter om ... alternativt jag söker information om... Uppgifter och information är vida begreppet. Det kan inkludera huvudpersonens anor, huvudpersonens samtid samt huvudpersonens ättlingar. Jag hjälper gärna till och svarar på frågor på forumet när jag har tid, men backar oftast när jag ser sådana breda frågor. För var ska man börja? Jag har inte lust att sitta och gräva efter huvudpersonens anor, när dessa kanske redan är kända för forskaren (utan att detta har angivits i frågan). Hur ska jag kunna veta att det är syskon eller ättlingar som åsyftas med uppgifter och information. Slut citat
 
Varför inte göra sig besväret att ställa frågan Vad är det du söker? i ett inlägg till personen?? Jag har förstått att släktforskare är (till större delen) ett hjälpsamt släkte men att söka information som man inte vet om den är till hjälp eller ej är ett slöseri med tid i min mening. Själv försöker jag ibland hjälpa andra (när jag tröttnar på mina egna gubbor och gummor) men oftast ställer jag först frågan vad det är de söker och vilka uppgifter de har. Det tycker jag är självklart. Ibland får man inget svar och då antar jag att de inte var intresserade och jag är då glad att jag inte började leta efter något specifikt för denna personen. Samtidigt känner jag igen mig i den som söker uppgifter, bland blir man ivrig och glömmer lämna relevant information.  
 
Sedan är det nog så att jag inte förväntar mig att någon annan skall sitta och forska åt mig. Om jag ber om hjälp kan det vara för att jag inte har någon CD-skiva tillgänglig men skulle behöva uppgifter just därifrån. Däremot är jag jättetacksam för att personer som har gemensamma anor mycket vänligt har delat med sig av sitt arbete till mig. Ni skall veta att jag sänder tacksamma tankar till er många gånger. Jag är medveten om hur mycket tid som ligger bakom och det är mycket uppskattat av mig som nybörjare att ha något i ryggen om man kan uttrycka sig så. Jag fascineras över hur många som levde till hög ålder, undrar över omständigheterna runt gumman som frös ihjäl och säkerligen kommer jag själv att försöka forska i de källor jag kan hitta runt detta en dag när jag blivit duktigare på att läsa gammal stil.
 
 
Citat 2: Jag tror att den som ställer sådana frågor sällan har tillräcklig erfarenhet av egen forskning för att själv inse vad den som svarar behöver veta. Om den som frågar dessutom är ny i Anbytarforum, så känns det inte meningsfullt att svara med en lektion i hur man ställer frågor. Jag spenderar hellre min tid på frågor som jag både förstår och har möjlighet att besvara. Slut citat
 
Kanske är det just så, att om vederbörande som frågar är ny på Anbytarforum behöver guidas i frågandet. Kommer man ingenvart så finns det en släktforskarintresserad mindre. Det behövs kanske inte en lektion i att ställa frågor utan en hänvisning till råden och tipsen som finns på Rötters förstasida. Det finns ju de som varken är vana vid forskning eller datorer. Är frågorna väldigt många och osammanhängande kanske man bör tipsa om att en kurs ger bra grunder att stå på. Sådana tips skall ges i vänliga ordalag och inte mästrande.  
 
Till sist och syvende så skulle jag personligen aldrig förvänta mig att någon annan skulle göra min forskning åt mig om det inte förelåg något speciellt problem. Dock kan jag förstå om man bor avsides till och har svårt att låna en läsare till korten att man kanske skulle uppskatta denna hjälpen. Likaså om man kör fast och inte kommer på flera källor att leta i, då är det skönt med erfarna släktforskare som kan guida vidare och tala om vilka resurser som finns. Är det särskilt svårlästa skrifter så kan det vara uppskattat att få del av information som man kan ha svårt att tyda som nybörjare men det är inget jag skulle förvänta mig.
 
Detta är åtminstone mina personliga åsikter som nybörjare inom släktforskning och relativt ny på detta forum. Jag har varit här flera gånger i veckan de senaste 2-3 månaderna, inte skrivit så mycket som jag läst. Man lär sig av andras frågor och forskande också. Om inte annat har jag lärt mig en del om Sveriges geografi ;)
 
Jag har också lärt mig under den här tiden att diskussionens vågor ibland kan gå höga så jag har inte stuckit ut näsan på något sätt förrän nu. Den som tycker jag har fel i något av det jag skriver ovan får lov att tycka det. Det är den personens uppfattning. Jag har försökt förklara min personliga uppfattning om denna fråga i egenskap av nybörjare.