NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-12-06, 22:39
Jojje, varken Lisa eller jag har sagt oss bli irriterade över de oprecisa frågorna; vi är bara frågande inför hur vi förväntas bemöta dem. Det kan finnas en poäng med att försöka gå frågeställaren till mötes och be om närmare upplysningar, men erfarenheten säger mig att det ofta bara tar ännu mer tid, eller rentav orsakar otrevliga missförstånd.
 
Jag förstår att du menar väl när du inte vill kritisera nybörjare, men när anses man erfaren nog att tåla konstruktiv och vägledande kritik? Själv vill jag få kritik om jag skriver något dumt, så att jag lär mig till nästa gång. Om ingen någonsin kritiserar mig, utan tvärtom uppmuntrar mitt olämpliga beteende genom att gå mig till mötes och utan invändningar besvara mina frågor så som jag ställt dem, då lär jag fortsätta att gå på i samma stil. Hur bra är det på en skala?
 
Att det är fritt fram att välja vilka frågor man skall besvara är närmast en självklarhet; varför skulle det vara adekvat att påpeka en sådan sak i en diskussion som denna? Det intressanta är på vilka grunder vi väljer ut de frågor vi besvarar, inte det faktum att vi har friheten att välja. - Så här gör jag, hur gör ni? - Välj själv!
 
Det är likadant i denna diskussion; vi kommenterar sådant vi anser värt att kommentera, och ignorerar resten. Att inte kommentera eller besvara en fråga är för mig en form av kritik, om än oprecis och outtalad.
 
Jag uppskattar som sagt att det jag skriver nagelfars av andra, och att jag får veta när jag har rätt respektive fel. Om ingen säger något, då betyder det kanske att ingen har läst vad jag skrivit, eller att jag har rätt och inget finns att tillägga, eller att jag har fel och jag anses som ett hopplöst fall, eller att någon vill förolämpa mig å det grövsta. I värsta fall får jag gissa, precis som alla nybörjare som aldrig får svar på sina frågor hur ofta de än upprepar dem. Jag är medskyldig till tystnaden de upplever, men jag ser inte att jag har mycket annat val.