NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2003-12-06, 21:45
Jag kan givetvis förstå att erfarna forskare vill ha preciserade frågor, men det hjälper inte att reta sig på att folk ställer oprecisa frågor. Att sedan ge sig till att kritisera någon stackars nybörjare för att den ställer frågor på fel sätt är väl att gå för långt.
Jag har själv erfarenhet av hur to.m. lite erfarnare forskare som varit nybörjare i Anbytarforum tagit illa upp för att jag rått dem att försöka ställa frågan annorlunda. I ett fall har det lett till att personen slutat ställa frågor (och då gäller det alltså en person som jag pratat med personligen om det).
Som cirkelledare stöter jag dessutom på ett och annant hopplöst fall - alltså personer som egentligen inte borde ägna sig åt släktforskning alls. Men jag anser mig inte ha rätt att informera dem om det ändå. Det måste de få komma på själva.
Jag tycker alltså att det är fullt adekvat att poängtera att det är fritt fram att besvara frågor eller inte i detta forum. Lika fritt fram som det är att vara oerfaren, dum eller beräknande. Och väl är väl det!