NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07
Skrivet av: Lisa Qviberg skrivet 2003-12-06, 20:20
Anders Andersson, du har tolkat mitt inlägg precis rätt. Dina ord skulle ha kunnat vara mina. Likaså verkar Jörgen Tollesson också förstå vad jag pratar om.
 
Jag vill verkligen inte betrakta mig som ogin med att dela med mig av uppgifter, bara för att jag backar för opreciserade frågor. Oftast har jag inte ens några uppgifter i form av en släktutredning eller motsvarande att dela med mig av när jag läser frågan första gången, eftersom jag inte har någon som helst koppling till den person som efterfrågas. Men då jag har tillgång till de flesta släktforskar-CD samt licens på ett par databaser på internet, så sätter jag mig gärna ner och kollar upp, och gör även en lite mer omfattande forskning om de gubbar eller gummor som frågeställaren nämner. Men, det underlättar alltid och det känns roligare om man vet att det som jag plockar fram, är helt nya uppgifter för frågeställaren.  
 
Så det handlar inte om att jag låter bli att svara på en fråga bara för att den är felformulerad och håller information för mig själv för att jävlas. Däremot drar jag mig för att göra några forskaransträngningar - som ibland kan ta flera timmar - eftersom frågan är för ospecifierad. Och då blir det naturligtvis så att jag bortprioriterar sådana frågor. Jag tror generellt att fler skulle få sina frågor besvarade om de hade en lämplig ingång, d.v.s. uttalat redogör för vad de behöver hjälp med.  
 
Vänligen, Lisa