NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-12-06, 19:54
En möjlighet är ju att frågeställaren faktiskt inte förväntar sig att någon aktivt skall gräva fram uppgifter om den sökta personen i arkivet, utan bara lägger in sin ana i Anbytarforum i hopp om att någon annan skall känna igen personen, nu eller i framtiden. När man skickar in uppgifter till DISBYT, så anger man ju inte heller någon specifik fråga, utan man vill bara knyta kontakt.
 
Själv tycker jag inte det verkar särskilt praktiskt att använda Anbytarforum på det viset; DISBYT förefaller effektivare för ändamålet, men frågeställaren kanske inte har tillgång till DISBYT?
 
Det kan tyckas självklart hur Anbytarforum respektive DISBYT skall användas, men det är lätt för oss erfarna (?) att säga. Om det är någonting Internet har lärt oss om människor och teknik, så är det att ingenting är självklart.
 
För flera år sedan fann jag en webbsida där den som hade uppgifter om emigranter från Jämtland och Härjedalen ombads bidra med dem till en databas. På webbsidan fanns en e-postadress, och jag skrev till dem för att höra om de var intresserade av uppgifter om en släkting till mig som utvandrade så sent som på 1920-talet. Svaret blev:
 
- Nej tyvärr, vi har inga uppgifter om den personen.
- Men jag bad inte om uppgifter; det gällde i stället bidrag till er emigrantdatabas..?
- Ursäkta att svaret har dröjt, men här är alla uppgifter vi kunde finna om din släkting. Om du vill ha mer får du kontakta Landsarkivet i Östersund.
 
Efter det gav jag upp. Det måste ha varit fel e-postadress...