NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-12-06, 18:34
Som jag läste Lisas undran, så gällde den inte skillnaden mellan orden uppgifter och information, utan det där var bara exempel på väl allmänt hållna frågor utan tydlig precisering av vad frågeställaren vill veta.
 
Självklart kan den allmänt hållna frågan vara menad just så; frågeställaren kanske vill veta precis vad som helst (frånsett det som redan framgår av frågan). Det normala är väl ändå att man antingen söker sig bakåt (någons anor) eller framåt (någons ättlingar) i tiden; man börjar väl knappast med en godtycklig historisk person för att söka sig åt alla håll samtidigt?
 
Hypotetiskt exempel: Vill veta mer om Per Olsson, född 1832 i Säter. Allt av intresse.
 
Nu är det ju ytterst osannolikt att jag redan sitter med denne Per Olsson i min egen forskning och därför kan berätta någonting omgående, men eftersom jag ofta besöker landsarkivet hjälper jag gärna frågeställaren på traven. Jag hittar honom i födelseboken, med föräldrar och födelseort. Familjen finns även i husförhörslängden, och jag noterar hans syskon, men sedan får det räcka. Jag rapporterar vad jag funnit till frågeställaren, med kommentaren att det finns mycket mer att hämta.
 
Tack! Föräldrarna känner jag redan till, Per Olsson är en bror till min farmors farfar. Vet du när han gifte sig?
 
Jag har inte varit med om detta många gånger, möjligen en enda gång, men det är tillräckligt för att jag skall tveka att ge mig i kast med sådana frågor i fortsättningen. Jag klandrar inte frågeställaren; jag klandrar mig själv för att jag missförstått frågan och inte lyckats leverera en enda ny uppgift av uppenbart intresse.
 
Frågeställaren hade kunnat underlätta för mig genom att säga hustru och ättlingar till Per Olsson sökes alternativt anor till Per Olsson sökes. Det är fortfarande öppet för mig att lägga ned hur mycket eller hur litet tid på detta som jag vill, men genom att riktningen är angiven vet jag vilka uppgifter som är till störst glädje, utan att behöva ställa någon motfråga om detta.
 
Jag tror det är få frågeställare som faktiskt menar både anor och ättlingar, tack bara för att de inte säger det uttryckligen. När den önskade riktningen inte framgår, då väljer jag att besvara någon annans fråga i stället, för då utnyttjar jag både frågeställarens och min egen tid bättre.
 
All kommunikation sker på mottagarens villkor.